Kształcenie kompetencji medialnej w szkołach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
media i edukacjaW dokumentach nowej podstawy programowej odnajdujemy następujący zapis: „ponieważ środki społecznego przekazu odgrywają we współczesnym świecie coraz większą rolę, każdy nauczyciel powinien poświęcić dużo uwagi wychowaniu swoich uczniów do ich właściwego odbioru i wykorzystania, czyli edukacji medialnej”. Czy każdy z nauczycieli ma dbać o edukację medialną?
 
Edukacja medialna to jest niezbędna w czasach, w których to dzięki mediom zdobywamy informację na temat otaczającego nas świata, czasem nawet tego w naszym bezpośrednim sąsiedztwie. Współcześnie młodzież korzysta z mediów (elektronicznych i społecznościowych) znacznie więcej niż ich rodzice i praktycznie przez całą dobę. Młodzi ludzie powinni więc posiadać elementarną wiedzę, o tym, jak korzystać z mediów z pożytkiem dla własnego rozwoju osobistego, czy potem zawodowego.

Umiejętność korzystania z mediów jest według europejskiego prawodawstwa kluczową kompetencją społeczeństwa informacyjnego. Według nowej Dyrektywy Audiowizualnej UE z 2007 roku: „należy upowszechniać umiejętność korzystania z mediów we wszystkich grupach społecznych i uważnie obserwować rozwój tych umiejętności.”

Żadne, nawet najlepsze systemy oznakowania treści publikowanych w środkach masowego przekazu, nie będą w stanie zastąpić troski rodziców, nauczycieli i wychowawców w kształtowaniu umiejętności roztropnego korzystania z mediów. Stąd płynie potrzeba popularyzacji edukacji medialnej w polskim systemie edukacji.

Rozwiązania polskiej edukacji medialnej proponowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zostały przez część środowiska pedagogów uznane za niewystarczające. MEN daje jednak możliwość prowadzenia edukacji medialnej w postaci odrębnych zajęć. Otwiera również możliwość prowadzenia ich równolegle z Wiedzą o Kulturze. Jak realizować ten zapis w praktyce i jakie trudności są z tym związane? Kto i jak ma uczyć edukacji medialnej w naszej szkole? Dlaczego warto wprowadzić edukację medialną jako odrębny przedmiot w szkole?

Media Desk Polska razem z Instytutem Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie organizują nieodpłatne szkolenie dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół oraz nauczycieli zainteresowanych prowadzeniem zajęć z edukacji medialnej w szkole. Odbędzie się ono we wtorek 15 grudnia br. w godz. od 14 do 16. w Hotelu InterContinental w Warszawie, przy ul. Emilii Plater 49. Szczegóły dotyczące rekrutacji znajdują się na stronie internetowej presscafe.eu
 
Notka o autorze: Dr Piotr Drzewiecki, adiunkt w Instytucie Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Dziennikarz, specjalista ds. edukacji medialnej. Prowadzi internetowy serwis o wychowaniu do mediów Press Cafe.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Świetnie napisane. Daje do myślenia i w zasadzie jak się tak zastanowić to ma Pan absolutną rację. Z...
Ogólnopolskie wytyczne skończą się tym, że nic się nie zmieni...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie