Edukacja medialna - gry jako narzędzie ekspresji młodzieży

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

media i edukacjaW epoce łowieckiej dzieci bawiły się łukiem i strzałą, w epoce informatyzacji dzieci bawią się komputerami i grami. To naturalna prawidłowość i nie możemy uznawać jej za nienormalną, próbując znaleźć cudowny lek, który oderwie młodych ludzi od wirtualnych rzeczywistości. Trzeba po prostu przyjąć, że oni grając, też się wiele uczą, chociaż dla wielu dorosłych nauka ta jest niepojęta.

Prezentujemy nagranie wystąpienia Mirosława Filiciaka (SWPS) sprzed kilku miesięcy, zarejestrowane przez Edunews.pl podczas Targów Gier i Zabezpieczeń oraz Multimediów w Edukacji Level_01 (Kraków, 19.04.2008).

W kolejnych trzech odsłonach dowiemy się, w jaki sposób media i gry zmieniły sposób funkcjonowania młodzieży, ale również jakie ma to konsekwencje dla społeczeństwa i rynku pracy. Prowadzący część warsztatową podczas targów apelowali, aby mówiąc o grach komputerowych i wideo, nie skupiać się tylko na wątkach przemocy i szkodliwości dla zdrowia z racji spędzania wielu godzin przed komputerem. Zaletą tej formy edukacji medialnej jest to, że gry mają olbrzymi wkład w przygotowanie młodych ludzi do życia w społeczeństwie informacyjnym:

poprawiają koncentrację,
uczą języków obcych (zwłaszcza angielskiego),
wpływają pozytywnie na sposób myślenia i organizacji własnego życia,
a także rozwijają (bo jest wiele gier edukacyjnych, a ponadto w każdej grze, np. strategicznej, RPG czy przygodowej gracz zdobywa wiele cennych umiejętności, np. wyszukiwania informacji, analizowania danych, zarządzania zespołem, itp.).

Warto o tym zawsze pamiętać, zanim napisze się kolejny artykuł o „szkodliwości gier i ich złym wpływie na współczesną młodzież”

część druga:

część trzecia:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Świetnie napisane. Daje do myślenia i w zasadzie jak się tak zastanowić to ma Pan absolutną rację. Z...
Ogólnopolskie wytyczne skończą się tym, że nic się nie zmieni...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie