Serwisy internetowe dla (rozwoju) dzieci

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Życie dzieci kwitnie w sieci. Dzieci przebywają w internecie coraz częściej i coraz dłużej. W 2011 r. 2/3 przedszkolaków (3-6 lat) korzystało z sieci częściej niż raz w tygodniu, a ich jednorazowa sesja w sieci trwał średnio 45 minut. Dziś zapewne jest to jeszcze więcej. Codziennie z internetu korzysta 23% 3-6 latków, 35% 7-9 latków, 62% 10-14 latków. Powstaje pytanie – jak sprawić, aby wychodziły z sieci wzbogacone, a nie oszołomione, czy wręcz ogłupione (albo „wściekłe“ co też się zdarza).(C) ra2 studio - fotolia.com

Nowe technologie i sieć towarzyszą dziś dziecku od narodzin. Zdarzają się przypadki, że już niemowlaki mają „swoje“ profile na Facebooku, założone przez zapobiegliwych rodziców – w ten sposób ich profil „rośnie“ i wzbogaca się razem z nimi. Już w przedszkolu dzieci odkrywają internet i wiedzą, że tam są ich „baje“, które bardzo chcą oglądać. Potem już mniej lub bardziej samodzielnie trafiają do różnych serwisów i tu dopiero odkrywają dopiero swój świat (i wolność podróżowania po cyberprzestrzeni). Ich świat, gdyż najczęściej nie ma w nim osób dorosłych, a jeśli nawet ci się pojawiają, dzieci często poszukują innych miejsc. 

O takich dzieciach zwykło się mówić cyfrowi tubylcy. Jak dowodzą autorzy raportu „Dzieci sieci“, omawiającego wyniki badania dzieci w wieku 9-13 lat (patrz: Kompetencje komunikacyjne dzieci w sieci), jest to raczej określenie na wyrost. Dzieci bowiem mają spore braki kompetencyjne jeśli chodzi o mądre i bezpieczne korzystanie z sieci, zaś braków tych nie niweluje szkoła (częściej czynią to organizacje społeczne prowadzące różnego rodzaju akcje edukacyjne, jak np. Fundacja Dzieci Niczyje poprzez Sieciaki.pl).

Te niedostatki w przygotowaniu i umiejętnościach dzieci do korzystania z internetu powinny nas skłaniać do zastanowienia się, w jaki sposób tworzyć dziś serwisy przeznaczone dla dzieci, aby jednak – korzystając z sieci – uczyły się też ważnych umiejętności potrzebnych im w szkole i potem w życiu. Na co zwracać uwagę? Jak projektować serwisy, aby rzeczywiście wspierały rozwój dzieci?

Poproszony o wystąpienie podsumowujące podczas poświęconego serwisom edukacyjnym spotkania pt. Edu@ktywni w Ministerstwie Środowiska, spróbowałem zebrać w jednej prezentacji różne rekomendacje dotyczące tworzenia stron dla dzieci. Może te wskazówki okażą się przydatne twórcom różnych projektów internetowych dla najmłodszych użytkowników sieci.


 
Wspomniane wyniki badań korzystania przez dzieci z internetu pochodzą z raportu Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych na zlecenie At Media z kwietnia 2011 r. (za: Media & Marketing Polska). 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie