Świat epoki cyfrowej żyje bardzo rozmaitymi problemami techniki,
informatyki, Internetu i wieloma innymi ważnymi sprawami. Rodzi to
nowe wyzwania i trudne problemy. Człowiek jednak żył, teraz i jutro
będzie żył w kontakcie z przyrodą i innymi żywymi organizmami. I będzie
pragnął poznać siebie samego. Czy można teraz mniej lub kiepsko uczyć
się biologii?
Sztuka wehikułem edukacji (2)
Przez aktywne uczenie się można rozumieć uczenie się poprzez działanie,
przy wykorzystaniu wszystkich naszych zmysłów – stawanie się bardziej
świadomym siebie, grupy i tematu, który wspólnie opracowujemy. Czym
jest aktywne uczenie się? Angażując uczestników bezpośrednio w to, co
się dzieje, sprawiamy, że stają się bardziej zainteresowani i
skoncentrowani.
Trzy rodzaje edukacji
Czy mamy do czynienia z jednym ciągłym procesem edukacji przez całe życie? A może z wieloma różnymi procesami? Znany na całym świecie specjalista od finansów osobistych, Robert Kiyosaki, wyróżnia trzy rodzaje edukacji: szkolną/akademicką, profesjonalną/zawodową oraz finansową. Aby odnieść w pełni życiowy sukces, trzeba zadbać o nie wszystkie.
Sztuka wehikułem edukacji (1)
Projekt „Sztuka wehikułem edukacji” był pilotażowym przedsięwzięciem
mającym na celu rozwinięcie alternatywnych metod nauczania w edukacji
osób dorosłych. Jego głównym celem było wypracowanie nowej, opartej na
sztuce, metodyki, aby odpowiedzieć na potrzeby grup defaworyzowanych
(osób starszych, emigrantów, osób niepełnosprawnych fizycznie i
umysłowo).
Trenujmy umysł w każdej chwili
Nintendo, światowy producent multimediów sprzedał na świecie ponad 90 mln mobilnych konsol gier wideo NDS. Okazuje się, że gry edutainment przygotowane na konsole mogą być świetnym sposobem ćwiczenia umysłu. W pierwszej dwudziestce najpopularniejszych gier na konsole znajdują się dwie gry pt. Brain Age, które pomagają ćwiczyć i rozwijać umysł.
To też uczenie się, ale inne niż myślimy
Nieformalne aktywności, których pełno w naszym codziennym życiu mogą
wymiernie wspierać proces uczenia się i stąd powinny być uznawane za
wartościowe i istotne dla podnoszenia poziomu kompetencji człowieka –
uważają eksperci brytyjskiej Futurelab, którzy przygotowali raport na
temat edukacji nieformalnej z wykorzystaniem cyfrowych technologii.
Nowe alfabety, nowe kompetencje
Analfabetyzm w Polsce praktycznie nie istnieje, przynajmniej jeśli
chodzi o umiejętność czytania i pisania. Z drugiej strony w świecie
pełnym technologii umiejętność komunikowania się w tradycyjny
sposób już nie wystarcza. System edukacji musi kształcić umiejętności
skutecznego posługiwania się różnymi narzędziami technologii
informacyjno-komunikacyjnej.
Ostatnie komentarze