Edukacja służąca człowiekowi

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja przez życieŚwiat epoki cyfrowej żyje bardzo rozmaitymi problemami techniki, informatyki, Internetu i wieloma innymi ważnymi sprawami. Rodzi to nowe wyzwania i trudne problemy. Człowiek jednak żył, teraz i jutro będzie żył w kontakcie z przyrodą i innymi żywymi organizmami. I będzie pragnął poznać siebie samego. Czy można teraz mniej lub kiepsko uczyć się biologii?
 
Te nowe problemy dziś w szkole często koncentrują się wokół komputeryzacji, korzystania z Internetu, wdrożenia reformy i wykorzystywania nowych technologii w edukacji. Warto jednak pamiętać, że nowoczesność edukacji nie kończy się na komputerach i Internecie. W tym całym zabieganiu, reformowaniu i staraniu o wykorzystywanie nowoczesnych technologii w edukacji - nie można zapomnieć o człowieku. Nowoczesna szkoła - to edukacja humanistyczna służąca lepiej i pełniej człowiekowi. A w szkole tym pierwszym jest uczeń.
 
W wielu krajach tzw. „cywilizowanych”, najgłośniejsza wydaje się być, tzw. „ekologia” i działania na rzecz środowiska naturalnego. W naukach przyrodniczych zaś największe i istotne sukcesy dla naszej przyszłości odnosi obecnie genetyka, fizjologia mózgu i biologia molekularna. Dlatego, wielu dziś przyrodników wskazuje, że wiek XXI jest „erą biologii” - a może genetyki i biologii ludzkiego mózgu?
 
Edukacja biologiczna jest dziedziną bardzo ważną dla każdego z nas, wręcz wyjątkową, tak dla dalszej edukacji, rozwoju i zdrowia człowieka, jak i dla pracy edukacyjnej każdej ogólnokształcącej szkoły. Różnorodne zagadnienia biologiczne, są z natury rzeczy niezwykle interesujące dla wielu młodych ludzi, niezależnie od ich kultury, religii i poziomu wykształcenia. Budzą one spore zaciekawienie i zainteresowanie, różnorodną aktywność oraz zaangażowanie intelektualne i praktyczne. I to trzeba skutecznie wykorzystać, tj. nowe programy nauczania mocniej oprzeć na faktycznych zainteresowaniach uczniów.
 
Biologia szkolna znacznie skuteczniej niż inne przedmioty nauczania uwrażliwia uczniów na potrzeby drugiego człowieka, żywej przyrody i jej ochrony oraz od lat realizuje zasady i założenia nowoczesnej edukacji ekologicznej. Stąd, edukacja biologiczna w gimnazjum i liceum jest dla szkoły zadaniem szczególnie ważnym o silnym zabarwieniu motywacyjnym, wychowawczym oraz rozwojowym. A uczenie się treści biologicznych jest normalnym zaspokojeniem naturalnej ludzkiej ciekawości. Bardzo trafnie i z wielkim wyczuciem potrzeb edukacji ku przyszłości ustalono ten kluczowy cel edukacji biologicznej w gimnazjum, już 10 lat temu w Podstawie programowej... (MEN 1999). Jako jej cel pierwszy - czyli nadrzędny, najważniejszy - uznano: „Rozwijanie zainteresowań biologicznych i skłanianie do samodzielnego poznawania świata żywego (...)”.
 
W nowej podstawie programowej (2008) jest podkreślenie potrzeby rozwijania biologicznych i ekologicznych zainteresowań uczniów - i bardzo słusznie - ale, już w szczegółowych wymaganiach, które są konkretną wykładnią do budowania programu nauczania biologii - dominują wymagania dotyczące znajomości wiedzy merytorycznej. A szkoda, bo rozwój zainteresowań jakoś się rozpływa. Jest tak, jakby założenia i cele ogólne (wymagania ogólne) były sobie, a wymagania szczegółowe - sobie. Dokąd zmierza takie ustawienie wymagań programowych uczenia się treści biologicznych?
 
Priorytetem powinno być rozwijanie biologicznych zainteresowań, bo zainteresowany czymś uczeń jest po prostu na naszej stronie. One są zwykle trwalsze i głębsze od szybko ulotnej wiedzy o budowie pantofelka czy układzie nerwowym szczura. Edukacja biologiczna więc powinna przede wszystkim właśnie ten kluczowy ww. cel edukacyjny budzić, rozwijać i wzmacniać. Nazywana dotychczas najczęściej nauczaniem biologii, ma na celu pomoc w ukształtowaniu określonych umiejętności i kompetencji biologicznych, ekologicznych i zdrowotnych - czyli życiowych - oraz wyposażyć uczniów w pewien określony zasób aktualnej wiedzy przedmiotu oraz w ekologiczne i zdrowotne postawy, oceny i przekonania. Szczególna rola w tym zakresie przypada kształceniu w liceum, m.in. z racji przygotowania uczniów do studiowania w szkołach wyższych.
 
Głównym celem publikacji edukacyjnych, doradztwa pedagogicznego i udzielanej nauczycielom biologii obecnie pomocy metodycznej jest wdrażanie w klasie I gimnazjum nowej podstawy programowej. A przecież ważniejsze jest, aby ich przekonać do wejścia w nowoczesność edukacji biologicznej oraz przyjęcia nowoczesnego stylu (innego od dotychczasowego) edukowania młodych – wg potrzeb i na miarę II dekady XXI wieku.
 
(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie