Projekt STEAM a nauczanie na odległość

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W czasie pandemii COVID-19 znajomość i umiejętność korzystania z różnorodnych narzędzi cyfrowych stała się kluczowa w edukacji. Uczniowie i nauczyciele zostali użytkownikami różnych platform oferujących możliwość prowadzenia wirtualnie zajęć. Platforma eTwinning jest jedną z takich platform oferującą narzędzia i doświadczenie tysięcy innowacyjnych nauczycieli. Najważniejszą jej cechą jest możliwość współpracy i prowadzenia międzynarodowych projektów szkolnych. Wiele inicjatyw organizowanych jest z wykorzystaniem metody projektu STEAM, który łączy wiedzę, metodologię badań oraz narzędzia nauki (S), technologii (T), inżynierii (E), sztuki (A) i matematyki (M), tym samym spajającym podstawy programowe różnych przedmiotów szkolnych.

Jak to wygląda w praktyce, można przekonać się na przykładzie jednej z takich inicjatyw. Podczas spotkania Akademii Młodego Superbelfra pt. „Projektowy zawrót głowy” zaprezentowano ciekawy projekt edukacyjny łączący biologię, sztukę i nowe technologie -"Wild networking – WiFi of plants and fungi”. Projekt został zrealizowany we współpracy uczniów i nauczycieli z Dąbrówki, Istambułu i Barreiro, a także naukowców z Wydziału Biologii UAM i artystów z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

Strategicznym celem projektu było poznanie, wyjaśnianie i zrozumienie przez uczniów procesu komunikacji między roślinami a grzybami oraz porównanie tego procesu do wynalazku człowieka – Internetu. Realizacja tych celi pozwala uczniom spojrzeć bionicznie na naturę jako na bazę gotowych, zoptymalizowanych ewolucyjnie rozwiązań, które mogą być dla nas wzorcem do tworzenia innowacji technologicznych. W ramach projektu powstała syntetyczna opowieść o zależnościach między gatunkami, która ma postać obrazu. Ten komunikat – obraz pokazuje sposób myślenia ucznia, zasób wiedzy, umiejętności i jego emocje, a wiedza stała się narzędziem do odkrywania prawd naukowych. W ten sposób powstał holistyczny obraz sieciowych zależności panujących w przyrodzie.

Więcej na ten temat w nagraniu z webinaru „Projektowy zawrót głowy”:


Notka o prowadzących: Tomasz Ordza jest nauczycielem przedmiotów science oraz zastępcą dyrektora w Szkole Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce. Ambasador i trener programu eTwinning w Wielkopolsce. Pomysłodawca interdyscyplinarnego konkursu „Science – lubię to!”, a także inicjator warsztatów terenowych i spotkań uczniów z naukowcami. Współpracuje z magazynem dla nauczycieli pt. „Biologia w Szkole”, do którego pisze artykuły na temat praktyki szkolnej i projektów STEAM. Współtwórca i współprowadzący moduł „STEAM i TIK w projektach międzynarodowych na lekcjach” dla studentów IV i V roku nauczania biologii i przyrody Wydziału Biologii UAM. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

Dorota Czech Czerniak jest nauczycielką matematyki i informatyki w SSP nr 6 im. Jana Pawła II we Wrześni. Realizatorka programów i projektów z obszaru programowania i interdyscyplinarnego podejścia do edukacji m.in. Mistrzowie Kodowania, SuperKoderzy, Intel Make Tomorrow Poland, AI Schools&Academy, Centrum Mistrzostwa Informatycznego, Code for Green. Autorka i realizatorka innowacji pedagogicznych. Laureatka wyróżnienia SPRUC Listy 100, laureatka tytułu MIEE Expert, należy do grypy innowacyjnych nauczycieli Superbelfrzy RP.

Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcin Polaka. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie