Projekt STEAM a nauczanie na odległość

fot. Fotolia.com

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W czasie pandemii COVID-19 znajomość i umiejętność korzystania z różnorodnych narzędzi cyfrowych stała się kluczowa w edukacji. Uczniowie i nauczyciele zostali użytkownikami różnych platform oferujących możliwość prowadzenia wirtualnie zajęć. Platforma eTwinning jest jedną z takich platform oferującą narzędzia i doświadczenie tysięcy innowacyjnych nauczycieli. Najważniejszą jej cechą jest możliwość współpracy i prowadzenia międzynarodowych projektów szkolnych. Wiele inicjatyw organizowanych jest z wykorzystaniem metody projektu STEAM, który łączy wiedzę, metodologię badań oraz narzędzia nauki (S), technologii (T), inżynierii (E), sztuki (A) i matematyki (M), tym samym spajającym podstawy programowe różnych przedmiotów szkolnych.

Jak to wygląda w praktyce, można przekonać się na przykładzie jednej z takich inicjatyw. Podczas spotkania Akademii Młodego Superbelfra pt. „Projektowy zawrót głowy” zaprezentowano ciekawy projekt edukacyjny łączący biologię, sztukę i nowe technologie -"Wild networking – WiFi of plants and fungi”. Projekt został zrealizowany we współpracy uczniów i nauczycieli z Dąbrówki, Istambułu i Barreiro, a także naukowców z Wydziału Biologii UAM i artystów z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

Strategicznym celem projektu było poznanie, wyjaśnianie i zrozumienie przez uczniów procesu komunikacji między roślinami a grzybami oraz porównanie tego procesu do wynalazku człowieka – Internetu. Realizacja tych celi pozwala uczniom spojrzeć bionicznie na naturę jako na bazę gotowych, zoptymalizowanych ewolucyjnie rozwiązań, które mogą być dla nas wzorcem do tworzenia innowacji technologicznych. W ramach projektu powstała syntetyczna opowieść o zależnościach między gatunkami, która ma postać obrazu. Ten komunikat – obraz pokazuje sposób myślenia ucznia, zasób wiedzy, umiejętności i jego emocje, a wiedza stała się narzędziem do odkrywania prawd naukowych. W ten sposób powstał holistyczny obraz sieciowych zależności panujących w przyrodzie.

Więcej na ten temat w nagraniu z webinaru „Projektowy zawrót głowy”:


Notka o prowadzących: Tomasz Ordza jest nauczycielem przedmiotów science oraz zastępcą dyrektora w Szkole Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce. Ambasador i trener programu eTwinning w Wielkopolsce. Pomysłodawca interdyscyplinarnego konkursu „Science – lubię to!”, a także inicjator warsztatów terenowych i spotkań uczniów z naukowcami. Współpracuje z magazynem dla nauczycieli pt. „Biologia w Szkole”, do którego pisze artykuły na temat praktyki szkolnej i projektów STEAM. Współtwórca i współprowadzący moduł „STEAM i TIK w projektach międzynarodowych na lekcjach” dla studentów IV i V roku nauczania biologii i przyrody Wydziału Biologii UAM. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

Dorota Czech Czerniak jest nauczycielką matematyki i informatyki w SSP nr 6 im. Jana Pawła II we Wrześni. Realizatorka programów i projektów z obszaru programowania i interdyscyplinarnego podejścia do edukacji m.in. Mistrzowie Kodowania, SuperKoderzy, Intel Make Tomorrow Poland, AI Schools&Academy, Centrum Mistrzostwa Informatycznego, Code for Green. Autorka i realizatorka innowacji pedagogicznych. Laureatka wyróżnienia SPRUC Listy 100, laureatka tytułu MIEE Expert, należy do grypy innowacyjnych nauczycieli Superbelfrzy RP.

Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcin Polaka. Licencja CC-BY-SA.

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie