Muzyka łączy, muzyka rozwija

(C) Fundacja Think!

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Muzyka jest jedną z najlepszych okazji do współpracy dzieci i nauczyciela, uczy współpracy, bo aby zagrać i zaśpiewać razem, trzeba umieć słuchać i przestrzegać muzycznych reguł, z którymi nikt nie dyskutuje - liczy się efekt, wykonanie wspólnie utworu.

Najbardziej ulubioną przeze mnie formą pracy na muzyce jest muzykowanie, wspólne granie i śpiewanie w dużym zespole. Uczę muzyki w szkole podstawowej od 22 lat. W tej chwili, prócz lekcji, prowadzę szkolny chór, teatr, uczę dzieci grać na bębnach djembe, organizuję występy Orkiestry Masa Krytyczna (która liczy czasem do 80 osób), prowadzę też razem ze swoim byłym uczniem warsztaty muzyczne o muzyce z różnych stron świata.

Co może się przydać innym, jak można wykorzystać moje doświadczenia?

Śpiewanie - lubię śpiewać i to robię najlepiej. Każdy z Was, jeżeli tylko ma na to ochotę i lubi śpiewać - może założyć zespół śpiewających dzieci. Jeżeli nie ufacie własnym zdolnościom - możecie się oprzeć na dobrze śpiewających dzieciach. Potrzebne są Wam dobre piosenki - takie, które spodobają się Waszym uczniom, takie, które dobrze się śpiewa. Dobrze byłoby umieć grać, ale Internet pełen jest podkładów, do których możecie śpiewać. Zawsze też pojawią się dzieci, które będą chciały śpiewać solo, wtedy możecie zacząć aranżować pracę Waszego zespołu - łączyć solistów, dodawać do tego chór w refrenach, zastanawiać się nad ruchem scenicznym.

Granie - bardzo dobrze, gdy nauczyciel gra na instrumencie. Gram na gitarze, flecie i bębnach. Na flecie nauczyłam się grać samodzielnie (i znów Internet jest skarbnicą wiedzy), na bębnach nauczył mnie grać mój uczeń. Każdy z Was może nauczyć się grać. Najprościej na flecie, gitarze, instrumentach perkusyjnych. I znów - uczniowie Was poprowadzą, swobodna zabawa oparta na konkretnej piosence dostarczy Wam pomysłów do aranżowania utworów.

Jeżeli teraz połączycie granie i śpiewanie - możecie zaprezentować swój pierwszy wspólny utwór - rusza podkład, na Wasz znak jedne dzieci zaczynają grać na instrumentach perkusyjnych, a potem inne śpiewają.

Oczywiście bezcenne jest tu instrumentarium Orffa, ale świetnie nadają się też do tego bum-bum rurki czy kazoo, instrument uwielbiany przez dzieci. Ciekawym instrumentem są dzwonki, zwłaszcza dobrej jakości (metalofony). Można wymyślić prosty i ciekawy akompaniament, dodatkowy motyw muzyczny, który pięknie wzbogaci nasz utwór. Jeżeli do tego melodię piosenki ktoś zagra na flecie - macie piękne intro czyli początek utworu.

Bawcie się muzyką i nie bójcie się, że nie jesteście muzykami!

Zapraszam na nasze wystąpienie podczas INSPIR@CJI 2018 w Warszawie:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2018 odbyła się w Warszawie w dniach 28-29 czerwca br. Uczestniczyło w niej ok. 380 nauczycieli i edukatorów z całej Polski. W tym roku połączona była z obchodami 10 lat istnienia portalu Edunews.pl

Organizatorem konferencji były: portal Edunews.pl, Fundacja Think! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym cyklu konferencji organizowanego od 2013 roku są nauczyciele i edukatorzy z grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym INSPIR@CJI 2018 był Samsung Electronics Polska i program Mistrzowie Kodowania.

Partnerzy: Fundacja Orange, Vulcan, Katalyst Education, Nordweco, Centrum Nauki Kopernik, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Cogito, Wokół Szkoły.

 

Notka o autorce: Alina Idzikowska jest nauczycielką w Szkole Podstawowej nr 217 w Warszawie i członkinią grupy Superbelfrzy RP.

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie