Edukacja w Polsce nie dla pracy?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

jakość edukacjiJak wynika z Raportu o Rozwoju Społecznym UNDP – Edukacja dla pracy – szkoły w Polsce uczą dużo, lecz nie przygotowują dobrze do życia zawodowego, zbyt wolno reagując na zmiany na rynku pracy i kształcąc pracowników w zawodach, na które nie ma zapotrzebowania. W rezultacie doświadczamy wysokiego bezrobocia wśród młodzieży, które może dalej pogłębiać się.

 

Głównym celem raportu Edukacja dla Pracy było przedstawienie rekomendacji dotyczących lepszego dostosowania systemu kształcenia do potrzeb rynku pracy w Polsce. Jego autorzy analizowali zależności pomiędzy systemem edukacji a rynkiem pracy, badali kierunki rozwoju popytu na pracę oraz funkcjonowanie polskiego systemu edukacji, zwłaszcza pod kątem przygotowania absolwentów do wejścia na globalny lub krajowy rynek pracy.

Wyniki badań UNDP potwierdzają oceny opinii publicznej wyrażone kilka miesięcy temu w badaniach CBOS „Czy warto się uczyć?” i „Społeczny wizerunek polskiej edukacji”. Choć coraz więcej z nas wie, że wiedza opłaca się w życiu, większość z nas uważa, że szkoła nie uczy, jak sobie radzić w gospodarce rynkowej. Tymczasem umiejętność radzenia sobie na rynku pracy jest jedną z ważniejszych cech koncepcji edukacji przez całe życie. Ciągle bowiem zmuszeni jesteśmy doskonalić swoje kompetencje zawodowe, zgodnie z oczekiwaniami i wymaganiami pracodawców.

Jak zauważa Michał Boni, jeden z autorów raportu, edukacja w Polsce nie nadąża za zmianami na rynku. Mamy co prawda boom edukacyjny, coraz więcej Polaków chce zdobywać wiedzę i kwalifikacje zawodowe, z drugiej jednak strony uczelnie reprezentują bardzo różny poziom, zaś większość z nich praktycznie nie przygotowuje młodych ludzi do samodzielnego funkcjonowania na rynku pracy.

Autorzy opracowania uważają, że konieczna jest bardziej efektywna współpraca między samorządami, szkołami i biznesem. Należy zadbać oto, by szkoły miały dostęp do informacji o tym, jak kształtuje się zapotrzebowanie na pracowników na rynku pracy i mogły reagować z wyprzedzeniem na zmiany. Apelują o stworzenie systemu, który umożliwiłby zmianę zawodu, zwłaszcza osobom dziś mało aktywnym, a także o regularne analizy odpowiadające na pytanie, czego się uczyć, żeby mieć pracę.

Raport Edukacja dla Pracy dostępny jest na stronie UNDP.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie