Edukacja konsumencka w gospodarce opartej na wiedzy

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Spis treści

edukacja konsumenckaObchodzony na całym świecie w dniu 15 marca Światowy Dzień Konsumenta jest dobrą okazją do zastanowienia się, w jakim znaczeniu używamy pojęcia „edukacja konsumencka” oraz jaka powinna być rola działających na rynku firm w kształtowaniu świadomości konsumenckiej – czym powinna przejawiać się dziś społeczna odpowiedzialność biznesu.

 

W świecie Web 2.0, czyli większej aktywności internautów w tworzeniu zawartości Internetu i silnych społeczności internautów, edukacja konsumencka podejmowana przez firmy nabiera jeszcze większego znaczenia. Dziś każdy konsument może się okazać internautą, który będąc niezadowolony z usług konkretnej firmy, ma możliwość zepsucia jej opinii w społeczności internautów (marketing szeptany i wirusowy). Znane są już przypadki wykorzystywania siły serwisów internetowych do napiętnowania nieuczciwych wobec klientów działań firmy, co przekładało się na poważne straty finansowe. Badania przeprowadzone w USA pokazują, że konsumenci są coraz bardziej wyczuleni na fałszywe recenzje i opinie pojawiające się w internecie. 30%. badanych twierdzi, że to jest już poważny problem. 57% osób przepytywanych przez WPP Group przyznaje, że wykrycie tego typu oszustwa wpłynęłoby negatywnie na ich decyzję o zakupie.

 

Coraz większa liczba konsumentów ucieka również od tradycyjnych przekazów reklamowych i jest nimi wyraźnie znudzona. Sztampowe reklamy w radiu, telewizji i prasie kosztują firmy bardzo dużo (efekt przywiązania do wskaźnika GRP), ale nie przyciągają już skutecznie uwagi konsumentów. Należy zatem poszukiwać innych narzędzi komunikacji z konsumentem. Nowoczesny konsument interesuje się rzeczami, które dają mu konkretne korzyści. Kolejna gwiazda reklamująca w telewizji lokatę oszczędnościową nie wywołuje prawie żadnej reakcji oglądających. Konsument musi odnaleźć nową wartość w przekazie marketingowym firmy. Taką wartość może zapewnić rzetelna edukacja konsumencka podejmowana przez firmę, ale również połączenie edukacji konsumenckiej z rozrywką, czyli Edutainment, bo dzięki temu konsument może się także dobrze bawić.

 

Podsumowując – nowoczesny konsument wchodzący w relację z przedsiębiorstwem (także przez pośrednika) potrzebuje ze strony firmy przede wszystkim rzetelnej i zrozumiałej informacji, poważnego traktowania, dobrej komunikacji z przedstawicielem firmy oraz otwartości na dialog. Takie oczekiwania konsumenta jest w stanie spełnić nowoczesny program edukacyjny wykorzystujący media i różne narzędzia komunikacyjne w celu dostarczenia mu wiedzy i umiejętności potrzebnych do swobodnego funkcjonowania na rynku.

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie