Koleżeńskie zachowania wśród dzieci

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czym dla polskich dzieci jest życzliwość? Które z miłych gestów są najbardziej wartościowe? Kto inspiruje uczniów do dobrych zachowań? Cartoon Network prezentuje raport „Życzliwe zachowania wśród dzieci”, który jest częścią kampanii społecznej „Bądź kumplem, nie dokuczaj”. W tym roku ambasadorem akcji został Robert Lewandowski.

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Cartoon Network wynika, że aż 70% dzieci chciałoby być postrzegane jako miłe osoby i dobrzy przyjaciele. Do życzliwych gestów, które najczęściej wykonują dla innych wymieniają: wspólne granie w gry (79%), dzielenie się smakołykami (64%), przytulenie kogoś (59%) czy zaproszenie do wspólnej zabawy (52%). Zapytane o najmilszą rzecz, jaką można zrobić dla drugiej osoby dzieci najczęściej wybierały: „przytulenie kogoś” (19%), „dotrzymanie towarzystwa komuś, kto nie czuje się najlepiej”(12%) i „rozmowę z kimś, kto jest samotny” (12%).

Kiedy dzieci są dla siebie życzliwe tworzą mikroklimat, w którym panuje serdeczność. Powstaje atmosfera zrozumienia, współczucia i wzajemnego oddania. Automatycznie spada ilość konfliktów i zachowań agresywnych. Nawiązują się przyjaźnie, pojawia się bliskość, otwartość, radość oraz chęć pomocy. Dzieci stają się pogodniejsze, zadowolone i bardziej przyjazne – twierdzi Marta Żysko-Pałuba, psycholożka i psychoterapeutka, ekspertka kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj”.

Miejscami, w których polskie dzieci najczęściej okazują życzliwość są: szkoła (71%) oraz dom (68%). Co ciekawe, pomimo ogromnej popularności youtuberów, bardzo niewielu respondentów wymieniło ich jako inspiracje do życzliwej postawy. 91% dzieci jednoznacznie wskazało, że to rodzice dają im najlepszy wzór życzliwej postawy. Zaraz po nich znajdują się dziadkowie (30%), nauczyciele (18%), a także przyjaciele (14%) i rodzeństwo (14%).

Życzliwość to reakcja łańcuchowa – uprzejme gesty prowokują kolejne dobre zachowania. Na pytanie „co pomogłoby ci w byciu życzliwym?” 58% młodych respondentów odpowiedziało, że na pewno byłoby miłe podejście w stosunku do nich samych.

By móc oferować życzliwość innym najpierw trzeba jej samemu doświadczyć, a potem nauczyć się ją ofiarowywać. Nie tylko innym, ale przede wszystkim sobie. Dziecko, które wychowuje się w życzliwym środowisku uczy się samoakceptacji siebie, otwartości, współczucia, tolerancji i rozwija umiejętność empatii – dodaje Marta Żysko-Pałuba.

Raport „Koleżeńskie zachowania wśród dzieci” dostępny jest na stronie badzkumplem.cartoonnetwork.pl. Dodatkowo w ramach kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj” można pobrać z tej strony bezpłatne materiały edukacyjne przygotowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Wśród nich znajdują się m.in. pomoce naukowe dla nauczycieli oraz scenariusze lekcji.

Zachęcamy, by porozmawiać z uczniami i uczennicami o tym, w jaki sposób wprowadzić życzliwość do codziennego życia, a także przećwiczyć na lekcji sposoby reagowania na dokuczanie. Polecamy także zapoznać się z nowym poradnikiem dla nauczycieli: Jak promować życzliwość wśród dzieci?

 

 

Link do strony kampanii: https://badzkumplem.cartoonnetwork.pl/ 

Partnerem medialnym kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj” jest Edunews.pl.

 

(Źródło: Cartoon Network)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie