O rozwoju małego dziecka

fot. sxc.hu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Publikacja „Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa”, autorstwa Magdaleny Czub i Joanny Matejczuk ma na celu przedstawienie wczesnego rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka, z uwzględnieniem szerokiego kontekstu społecznego, w którym rozwój ten zachodzi.

Głównym zamysłem autorek jest wypełnienie luki dotyczącej kompetencji społeczno-emocjonalnych w publikacjach odnoszących się̨ do funkcjonowania i rozwoju dzieci we wczesnym i średnim dzieciństwie oraz wprowadzenie do świadomości społecznej wagi i znaczenia mechanizmów wczesnego rozwoju społeczno-emocjonalnego.

W rozdziale pierwszym zarysowana zostanie teoretyczna rama analizy zjawisk będących przedmiotem dalszych rozważań. W kolejnych rozdziałach omówiony zostanie problem definiowania rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych oraz konsekwencji doświadczeń w pierwszych latach życia dla funkcjonowania w kolejnych okresach rozwoju. Rozdział czwarty poświęcony jest przybliżeniu środowiskowych uwarunkowań rozwoju społeczno-emocjonalnego. W kolejnym rozdziale omówione zostaną wyniki projektu badawczego poświęconego zbieraniu danych na temat funkcjonowania społeczno-emocjonalnego małych dzieci w Polsce. Uwzględniono także dane dotyczące przebiegu rozwoju dziecka od urodzenia do końca okresu przedszkolnego przedstawione z punktu widzenia procesów regulacji emocji i funkcjonowania społecznego. W ostatnim, siódmym, rozdziale zarysowano najważniejsze, zdaniem autorek, współczesne zagrożenia dla rozwijającej się emocjonalności dziecka i współżycia z innymi ludźmi.

Publikacja może okazać się przydatna zarówno rodzicom, jak i nauczycielom przedszkoli oraz edukacji wczesnoszkolnej. Zapraszamy do lektury.

Pobierz publikację

Notka o publikacji:
Czub, M. i Matejczuk, J. (2015). Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. © Copyright by: Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2015, ISBN: 978-83-61693-87-1.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...
Ppp napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
Trochę na biologii, trochę na WF, trochę na godzinach wychowawczych - najważniejsze rzeczy dałoby si...
Jan napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Do: Gość: No i o czym to świadczy? Bo na pewno nie o wadach arkuszy egzaminacyjnych, ani nie o tym ż...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
W roku 2025 na ogólną liczbę maturzystów (ok. 190 tysięcy) abiturienci złożyli ponad 38 tysięcy wn...
Jan napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Jeśli uczelnie miałyby przeprowadzać swoje odrębne egzaminy wstępne, to chyba jest to bardzo dobry p...
Anna napisał/a komentarz do Chatbot AI nie jest przyjacielem dziecka!
niezrozumiała rekomendacja: "dzieci poniżej 18 roku życia nie powinny w ogóle móc wchodzić w interak...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Kryzys wizerunkowy
Ups...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie