Lekcje plastyki w klasach młodszych to nie tylko okazja do malowania i rysowania – to również szansa na bliższe poznanie fascynujących postaci ze świata sztuki. Oto kilka pomysłów na lekcje, które nie tylko pobudzają kreatywność, ale także wprowadzają dzieci w świat wielkich mistrzów pędzla.
Wassily Kandinsky
Jednym z zadań w projekcie eTwinning „Vegetable and Fruit Inspirations” było wybranie obrazu słynnego malarza i odtworzenie go za pomocą owoców. Wydaje się to proste, ale wybór odpowiedniego obrazu okazał się wyzwaniem – musiał być taki, który można wiernie odtworzyć przy użyciu kolorowych owoców. Po długich dyskusjach zdecydowaliśmy się na Squares with Concentric Circles Wassily’ego Kandinsky’ego. Ten abstrakcyjny obraz, pełen barw i prostych form, idealnie nadawał się do owocowej interpretacji. Uczniowie pracowali w grupach, układając na talerzykach kolorowe kompozycje z owoców, a efekt był wręcz piorunujący – stworzyliśmy smaczny obraz Kandinsky’ego! Na zakończenie zajęć czekała nas owocowa uczta – większość owoców zniknęła w mgnieniu oka, a to, co zostało, zamieniło się w pyszny koktajl, którym delektowaliśmy się w domach.
Edward Okuń
Na innej lekcji uczniowie zgłębiali tajemnice obrazu Edwarda Okunia Wojna i My. Dzieci z dużym zainteresowaniem analizowały różne elementy dzieła, zastanawiając się, co mogą symbolizować takie postacie jak smoki, staruszka czy delikatne płatki róż. Dyskusja na temat ukrytych znaczeń w sztuce stała się pretekstem do głębszych refleksji nad tym, co artysta chciał przekazać swoim odbiorcom. Dzięki temu doświadczeniu uczniowie zrozumieli, że obrazy kryją w sobie także historie i emocje, które można odkryć poprzez uważną obserwację. Zainspirowani tym obrazem mieli zastanowić się nad osobistymi symbolami szczęścia. Każde dziecko miało za zadanie stworzyć swój własny symbol, który kojarzy im się z radością i poczuciem szczęścia. Dla niektórych uczniów był to pies, czterolistna koniczyna czy spadająca gwiazda, a dla innych rodzina, przyjaciele lub nawet gra komputerowa.
Yayoi Kusama
W Międzynarodowy Dzień Kropki uczniowie mieli okazję poznać twórczość Yayoi Kusamy, znanej japońskiej artystki, której prace zdominowane są przez charakterystyczne kropki. Dzieci nie tylko dowiedziały się o fascynacji Kusamy tym motywem, ale również miały szansę stworzyć własne dzieła w jej stylu. Głównym zadaniem było malowanie dyń w kolorowe kropki.
Uczniowie mogli również pracować nad zagadnieniem autoportretu. Zdali sobie sprawę, że taki portret może być stworzony przy użyciu różnych technik, a jego ostateczny wygląd zależy od indywidualnej wizji artysty.
Przy innej okazji uczniowie pracowali w grupach, tworząc kopie słynnych obrazów. Każdy z nich miał możliwość wybrania fragmentu dzieła, który chciał wykonać. W trakcie pracy podzielili się zadaniami, wycinali elementy kompozycji, dyskutowali o odpowiednich kolorach i układzie. Na koniec każda grupa prezentowała swoje dzieło, ciesząc się wspólnym sukcesem.
Podczas współpracy międzyszkolnej realizowanej w ramach autorskiego programu RAZEM, odbyła się lekcja, w której klasy z Warszawy i Gliczarowa (wychowawczyni Ewa Kempska) przygotowały dla siebie zagadkę artystyczną. Zadaniem dzieci było wysłuchanie opisu obrazu i jego odwzorowanie na papierze. Ćwiczenie to okazało się fascynującym doświadczeniem, ponieważ uczniowie przekonali się, jak wiele zależy od precyzji i dokładności opisu. Im lepiej opisany obraz, tym łatwiej dzieci mogły go sobie wyobrazić i przedstawić na swoich rysunkach. Tego rodzaju zadanie nie tylko rozwija umiejętności malarskie, ale także uczy skupienia, wyczucia detali oraz precyzyjnego przekazywania informacji. Oto zapis nagrania, w którym uczniowie z Warszawy opisują obraz dla uczniów z Gliczarowa Górnego: Jest dwóch wieśniaków. Są krowy czarna i brązowa. Są bociany na niebie. Jest gniazdo na drzewie. Jest zielona trawa, a na niej żółte kwiaty. Jest niebieskie niebo. Mają też skrzypce i patrzą w niebo na bociany (Kl. 1 C z Warszawy opisała oczywiście obraz Józefa Chełmońskiego Bociany).
Z kolei klasa 1 z Gliczarowa opisała obraz Gwiaździsta noc Wincentego van Gogha, który klasa 1 C z Warszawy namalowała tak:
Kolejnym przykładem współpracy artystycznej między dwiema klasami było wymyślanie nieoczywistych rozwiązań. Fascynującym doświadczeniem okazało się odkrywanie twórczości hiszpańskiej artystki Dory Garcíi, która stworzyła listę 100 niemożliwych do wykonania dzieł sztuki (pomysł na aktywność zaproponowała Ewa Kempska). Uczniowie z Warszawy i Gliczarowa postanowili dodać do tej listy swoje własne, oryginalne pomysły, a następnie wzajemnie je zilustrować. Wśród propozycji znalazły się takie koncepcje jak „być w środku zegara”, „przeciąć czarną dziurę na pół” czy „zrobić lato w środku zimy”. Te nietypowe wyzwania rozbudziły wyobraźnię dzieci, umożliwiając im poszukiwanie niekonwencjonalnych rozwiązań.
Innym fascynującym projektem była praca nad obrazem Wielka fala w Kanagawie autorstwa Hokusai Katsushiki, inspirowanym japońską sztuką. Uczniowie, czerpiąc inspirację z tego słynnego dzieła, tworzyli własne wersje tsunami, wykorzystując technikę zentangle, którą poznali podczas lekcji z Mateuszem Łyskiem, znanym jako BelfryBazgrolą. To pozwoliło uczniom odkryć, jak w kreatywny sposób można łączyć różne style, tworząc oryginalne prace artystyczne.
Notka o autorce: Edyta Karwowska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 16 w Warszawie. Ambasadorka, trenerka takich programów jak: Asy Internetu Fundacji Szkoły z Klasą, Uniwersytet Dzieci w Klasie, program eTwinning. Koordynatorka licznych projektów eTwinning. Współprowadzi bloga https://programrazem.blogspot.com relacjonując realizację autorskiego programu nauczania na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.
Ostatnie komentarze