Dlaczego zawsze musimy zmieścić się w linijkach?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szkoła traktuje dzieci przychodzące do szkoły jak białe kartki, które trzeba zapisać. Zupełnie nie uwzględnia tego, że te kartki są już jakoś zapisane – mówi Agata Wilam, współzałożycielka Uniwersytetu Dzieci podczas swojego wystąpienia na TEDx Kraków. I dowodzi, że dzieci są świetną, kreatywną i ciekawą świata grupą, która chce się uczyć. I że wcale nie muszą mieścić się w narzuconych im linijkach.PHOTO: SXC.HU

Niestety, w szkole nie znajdują zaspokojenia swoich potrzeb i dlatego chętnie uczestniczą w inicjatywach pozaszkolnych, jak na przykład Uniwersytet Dzieci. W wystąpieniu Agaty Wilam pojawiają się ważne pytania. Jakie są cele szkoły? Do czego zmierzamy? Po co nam szkoła? Na te pytania wciąż nie znaleźliśmy odpowiedzi, a przecież wymyślamy złożone koncepcje, które mają być fundamentem systemu edukacji.

Agata Wilam zadaje też inne pytania. Czy w szkole jest dział kreatywny? Albo dział rozwoju? Czy tam się myśli, jak pomóc dziecku rozkwitnąć, rozwinąć potencjał? Kto rządzi szkołą? I pozostawia nas z tymi pytaniami, abyśmy spróbowali na nie odpowiedzieć.

Polecam to wystąpienie w TEDx Kraków:

Agata Wilam jest prezesem Fundacji Uniwersytet Dzieci. Uniwersytet Dzieci istnieje od 2007 roku i jest jednym z największych projektów edukacyjnych skierowanych do dzieci wykorzystujących zasoby akademickie. Rocznie w zajęciach bierze udział prawie 8000 dzieci. Uniwersytet działa w czterech ośrodkach – w Warszawie, Krakowie, Olsztynie i we Wrocławiu.

(Źródło: TEDx)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym.)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sytuacja wyrwie się spod kontroli w nauczycielstwie. Pielęgniarki i pielęgniarze, opiekunowie choryc...
Powstaje pytanie na jakich materiałach uczy się AI - bo jeśli na podręczniku to oznacza że nauczycie...
A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie