Polskiego uczyć nowocześnie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjneNie łatwo przekonać młodzież do czytania literatury pięknej, co potwierdzają badania. Zdecydowanie chętniej uczniowie sięgają po streszczenia, tzw. bryki dostępnę w Internecie. Z Krystyną Ślubowską, nauczycielem konsultantem Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli rozmawiamy o wyzwaniach związanych z nauczaniem języka ojczystego.
 
Edunews: Jak uczyć dziś uczyć języka polskiego w gimnazjum? Jakie możliwości daje nauczycielom nowa podstawa programowa?
 
Krystyna Ślubowska: Nowa podstawa programowa stanowi najważniejszy dokument merytoryczny w pracy pedagogicznej, do którego nauczyciel musi odnosić się w każdym aspekcie swojej pracy dydaktyczno- wychowawczej: w planowaniu, ocenianiu i sprawdzaniu. Zawiera wymagania ogólne i szczegółowe, które powinny być realizowane na lekcjach w celu uzyskania optymalnych efektów kształcenia. To nauczyciel jest odpowiedzialny za efekt edukacyjny, podstawa wskazuje drogę, natomiast wybór metod i form pracy zależy od nauczyciela. Nie w każdej klasie udaje się ten sam temat zrealizować tak samo. Od nauczyciela wymaga się elastyczności, kreatywności, ciągłego doskonalenia się, żeby sprostać nowym wyzwaniom czasu i oczekiwaniom gimnazjalisty.
 
Edunews: Czego Pani zdaniem oczekują dzisiejsi uczniowie od nauczyciela języka polskiego?
 
KŚ: Musimy dać szansę młodzieży, wykorzystać ich możliwości, predyspozycje, docenić każde osiągnięcie, zachęcić do dalszej pracy. Preferowaną metodą nauczania jest metoda projektu, która oprócz treści przedmiotowych uczy współpracy w zespole, wyszukiwania i selekcjonowania informacji, relacji interpersonalnych, organizacji pracy, prezentacji. Każdy uczeń może odnaleźć swoją rolę w projekcie, a efektem będzie satysfakcja dla nauczyciela i ucznia. To prawda, że obowiązkiem nauczyciela jest przygotowanie ucznia do egzaminu zewnętrznego. Nie wolno nam powielać przeszłości w zmienionych współczesnych realiach.
 
Edunews: Laptopy, tablice interaktywne, cyfrowe kamery i dyktafony – czy nauczyciele nie obawiają się korzystania z tych narzędzi na zajęciach?
 
KŚ: Nauczyciel XXI wieku musi autentycznie wykorzystywać nowoczesne technologie w pracy z uczniem, programy multimedialne, tablice interaktywne, odwoływać się do nieograniczonych możliwości komputera. Jeśli sam w tym nie czuje się najlepiej, uczeń zawsze mu pomoże. Może szkoły nie zawsze dysponują nowoczesnymi oprogramowaniami, ale można doposażyć się, wykorzystując środki unijne z POKL i nie tylko.
 
Edunews: Jakie wyzwania stoją dziś przed polonistami?
 
KŚ: Uczeń chce czuć się dowartościowany, doceniony i pochwalony. Oczekuje obiektywnego oceniania, chce znać zrozumiałe dla niego kryteria na poszczególne oceny, konkretne wymagania. To uczeń ma współtworzyć rzeczywistość szkolną, a nauczyciel wytycza cel, monitoruje realizację tego co ważne, nie krytykuje, lecz daje możliwości poprawy. Uczeń w działaniu to priorytet. Na szacunek i autorytet musimy pracować. Uczeń nie lubi monotonii metodycznej, więc stwórzmy mu różnorodność, w której każdy znajdzie cos dla siebie. Realizacja treści musi odbywać się w naturalnych warunkach, gdzie jest miejsce na porażkę i sukces. Przygotowanie psychologiczne i pedagogiczne nauczyciela plus doświadczenie powinno wspierać go w realizacji tego, co trudne.
 
I tu mam jeszcze ważny apel do nauczycieli. Słowo pisane to podstawa, nie pozwalajmy na lekcjach korzystać z opracowań lektur. Powinien obowiązywać tylko tekst – młody czytelnik lubi chodzić na skróty i często przynosi na lekcję książkę, w której wszystko zostało zrobione za niego: zaznaczone fragmenty, opisy itd. Robimy młodzieży ogromną krzywdę, pozwalając na korzystanie na lekcji z opracowań bez uprzedniego przeczytania treści lektury. Musimy taką informację skierować do ucznia i rodzica, może będzie to krok w kampanii: Jak uchronić młodzież przed plagą bryków.
 
Edunews: Dziękuję za rozmowę.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie