O edukacji dziś i jutro, czyli EduGadki

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak będzie zmieniać się edukacja? Minęło sześć lat od pojawienia się w sieci raportu pod takim hasłem, który napisałem z Witoldem Kołodziejczykiem. Przygotowaliśmy go z zamysłem, aby sięgnąć w daleką przyszłość (tak w perspektywie 10-20 lat) i spróbować opisać trendy oraz wyzwania, z jakimi przyjdzie się mierzyć polskiej szkole i uczniom w najbliższych dwóch dekadach. Czy przewidzieliśmy tzw. „dobrą zmianę” w edukacji?

Nie oczywiście, tego nie byliśmy w stanie przewidzieć w 2011 r., bo skupiliśmy się na trendach w edukacji, a nie na decyzjach politycznych, które są w zasadzie nieprzewidywalne i nieraz mogą iść pod prąd wszelkim trendom i logice. Raport mimo upływu czasu wydaje się być wciąż aktualny – wiele problemów czy wyzwań opisanych w nim nadal jest przed nami.

Dlaczego wspominam o raporcie? Ponieważ postanowili o nim przypomnieć redaktorzy nowej edukacyjnej inicjatywy EduGadki i do pierwszego odcinka zaprosili mnie, abym opowiedział o edukacyjnych trendach, sieciowaniu w edukacji, portalu Edunews.pl oraz reformowaniu szkół i rozwoju nauczycieli, odnosząc się także właśnie do tej publikacji.

„W EduGadkach rozmawiamy o edukacji. Chcemy inspirować, wspierać i dostarczać praktycznych porad, a nasze podkasty kierujemy do wszystkich zainteresowanych edukacją, w tym nauczycieli, dyrektorów szkół i rodziców uczniów. Zapraszamy do rozmowy postacie nietuzinkowe – przede wszystkim nauczycieli-praktyków, naukowców, ekspertów.” – napisali na stronie Jacek Staniszewski i Marcin Zaród, którzy są pomysłodawcami tych podkastów.

„EduGadki to spotkania z ludźmi pełnymi pozytywnej energii i pasjonatami, którzy będą się z Wami dzielić swoimi doświadczeniami i praktycznymi rozwiązaniami, wypracowanymi często w ciągu wielu lat pracy. W naszych podcastach będziemy unikali bezowocnego teoretyzowania, narzekania i politykowania.” – zachęcają redaktorzy.

Gdyby ktoś chciał posłuchać rozmowy – zapraszam na pierwszy odcinek:

Zachęcam do śledzenia EduGadek, w których pojawi się wiele ciekawych postaci polskiej edukacji. Kolejne odcinki już dostępne.

Gdyby natomiast ktoś zainteresował się tym, jak będzie zmieniać się edukacja, to raport z 2011 – wciąż aktualny – dostępny jest do pobrania bezpłatnie w sieci lub w serwisie Edustore.eu (pobieranie pod opisem publikacji).

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie