O edukacji dziś i jutro, czyli EduGadki

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak będzie zmieniać się edukacja? Minęło sześć lat od pojawienia się w sieci raportu pod takim hasłem, który napisałem z Witoldem Kołodziejczykiem. Przygotowaliśmy go z zamysłem, aby sięgnąć w daleką przyszłość (tak w perspektywie 10-20 lat) i spróbować opisać trendy oraz wyzwania, z jakimi przyjdzie się mierzyć polskiej szkole i uczniom w najbliższych dwóch dekadach. Czy przewidzieliśmy tzw. „dobrą zmianę” w edukacji?

Nie oczywiście, tego nie byliśmy w stanie przewidzieć w 2011 r., bo skupiliśmy się na trendach w edukacji, a nie na decyzjach politycznych, które są w zasadzie nieprzewidywalne i nieraz mogą iść pod prąd wszelkim trendom i logice. Raport mimo upływu czasu wydaje się być wciąż aktualny – wiele problemów czy wyzwań opisanych w nim nadal jest przed nami.

Dlaczego wspominam o raporcie? Ponieważ postanowili o nim przypomnieć redaktorzy nowej edukacyjnej inicjatywy EduGadki i do pierwszego odcinka zaprosili mnie, abym opowiedział o edukacyjnych trendach, sieciowaniu w edukacji, portalu Edunews.pl oraz reformowaniu szkół i rozwoju nauczycieli, odnosząc się także właśnie do tej publikacji.

„W EduGadkach rozmawiamy o edukacji. Chcemy inspirować, wspierać i dostarczać praktycznych porad, a nasze podkasty kierujemy do wszystkich zainteresowanych edukacją, w tym nauczycieli, dyrektorów szkół i rodziców uczniów. Zapraszamy do rozmowy postacie nietuzinkowe – przede wszystkim nauczycieli-praktyków, naukowców, ekspertów.” – napisali na stronie Jacek Staniszewski i Marcin Zaród, którzy są pomysłodawcami tych podkastów.

„EduGadki to spotkania z ludźmi pełnymi pozytywnej energii i pasjonatami, którzy będą się z Wami dzielić swoimi doświadczeniami i praktycznymi rozwiązaniami, wypracowanymi często w ciągu wielu lat pracy. W naszych podcastach będziemy unikali bezowocnego teoretyzowania, narzekania i politykowania.” – zachęcają redaktorzy.

Gdyby ktoś chciał posłuchać rozmowy – zapraszam na pierwszy odcinek:

Zachęcam do śledzenia EduGadek, w których pojawi się wiele ciekawych postaci polskiej edukacji. Kolejne odcinki już dostępne.

Gdyby natomiast ktoś zainteresował się tym, jak będzie zmieniać się edukacja, to raport z 2011 – wciąż aktualny – dostępny jest do pobrania bezpłatnie w sieci lub w serwisie Edustore.eu (pobieranie pod opisem publikacji).

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie