Rewolucja w globalnej edukacji – włącz pozytywne wibracje

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jako nauczyciel codziennie zastanawiam się po co idę do klasy, czego powinni nauczyć się moi uczniowie, czego powinnam nauczyć się ja sama. Sprawy oczywiste, a jednak nie do końca. Dzisiaj wiem, że wolę zapalić choć jedną iskierkę w tych dziesiątkach wpatrzonych we mnie oczu niż mieć 100% zdawalności klasy na teście ósmej klasy.

Moje myślenie o nauczaniu i uczeniu się i o roli szkoły w ogóle przeszło potężną transformację w ciągu ostatnich miesięcy. Dzięki kontaktom online przystąpiłam do programu Wiosna Edukacji – edukatorów chcących zmienić polską szkołę na nowoczesną, bliższą życiu, bliższą uczniom. Jako uczestnicy programu znaliśmy kierunek zmian, ale każdy obrał własną drogę w swojej szkole. Liderki programu – Oktawia Gorzeńska i Ewa Radanowicz, ale też setki innych nauczycieli, udzielają sobie wsparcia i inspiracji online i w realu. Tak więc poszłam drogą odwagi, jak mówi Oktawia, oraz robię co mi w sercu gra, jak radzi Ewa. Chcę, aby szkoła była przyjazna wszystkim jej członkom – uczniom, nauczycielom, rodzicom, żeby była miejscem gdzie czujemy się dobrze, mamy wybór i wolność, które przenosimy do własnego życia. Szkołą wzbudzającą pasję, emocje, ciekawość świata, samodzielność, kreatywność. Szkołą budująca zadowolonego, otwartego, twórczego człowieka, jak pisze Agnieszka Tomasik, liderka Kreatywnej Pedagogiki.

Niemożliwe? A jednak?

Są szkoły w Polsce, są też indywidualni nauczyciele, którzy uczą nie dla testów. Uczą projektowo, interdyscyplinarnie, oddają głos w ręce uczniów i ruszają uczniów z ławek – jak mówi Dorota Kujawa Weinke, autorka bloga inspirownia edukacyjna. Tych nauczycieli spotkałam na Pomorskim Hackatonie Edukacyjnym w Gdańsku w listopadzie. To właśnie tam Nauczyciel Roku 2018, trener, psycholog Przemek Staroń mówił – tak, korzystajmy z technologii na lekcji, bo dziś świat bez technologii nie istnieje. To Pomorski Kurator Oświaty pani Monika Kończyk – gospodarz spotkania radziła – tak, uczmy innowacyjnie, inspirujmy siebie i innych. To profesor Lech Mankiewicz – dyrektor Centrum Fizyki Polskiej Akademii Nauk zabrał nas na naszą własną drogę do Indii, na naszym własnym Atlantyku. Poszukiwanie siebie, własnych pasji, dróg, możliwości, szczęścia – czy nie o to chodzi wszystkim z nas? Ja właśnie płynę do moich Indii, na moim Atlantyku. Dołączają wszyscy chętni. Zabierzmy innych w tę podróż. Z uczniami robimy lekcje Skype z odległych zakątków świata (USA, Indie, Brazylia, Egipt), uczniowie piszą wiersze i piosenki do tematów lekcyjnych, stosujemy okulary VR (wirtualna rzeczywistość) do oglądania filmów i rozmów o nich, uczestniczymy i tworzymy projekty etwinning i Erasmus, wymiany uczniowskie.

Każdy uczeń zasługuje na to, by pójść własną ścieżką. Każdy ma swój Atlantyk, ma własną drogę do Indii. My tylko musimy zadbać o to, by mógł wypłynąć z portu. Ruszymy Ziemię z posad tylko razem - prof. Lech Mankiewicz 

Głos w globalnych zmianach zabrał Singapur jako lider edukacyjnej jakości, promujący teraz szkołę bez testów i ocen. Stawiajmy na pozytywne relacje, komunikację, kreatywność, współpracę, bo takie są wymagania przyszłości. To nowa polityka edukacyjna Singapuru, a za nim – świata.

Tak więc naprawdę w globalnej, edukacyjnej rewolucji chodzi o zmianę mentalności w stosunku do szkoły jako miejsca i misji, którą niesie. Szkoła to już nie instytucja z monopolem na wiedzę, produkująca rzesze uległych obywateli. To miejsce ludzi dbających o wzajemne potrzeby, życzliwych, wolnych i otwartych na ciągłe zmiany współczesnego świata.

Szkoła i życie to nie rankingi i wyniki, to ludzie, z którymi idziemy ku lepszej przyszłości.

 

Małgorzata Dobke-Buszman jest nauczycielką języka angielskiego i historii w Szkole podstawowej nr 35 w Gdańsku. Ambasadorka ogólnopolskiego programu Wiosna Edukacji - o nowoczesnym nauczaniu. Pasjonatka pozytywnych zmian i nowych technologii. Nauczyciel ekspert MIEE platformy Microsoft Education, blogerka na stronie
https://mbuszmanmajsterkowoedukacyjne.home.blog

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie