Edukacja 2050

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Stephen Downes, kanadyjski wizjoner i badacz najnowszych trendów w globalnej edukacji zamieścił w sieci swoją nową prezentację, w której zastanawia się, jak jego zdaniem będzie wyglądało uczenie się w 2050 roku.  Zawarł w niej swoją wizję procesu edukacji opartą na technologiach i odkryciach, które już nabierają znaczenia w nauczaniu (np. sieci semantyczne, społeczności uczących się, kreatywne nauczanie i praktyczne podejście do wiedzy). PHOTO: SXC.HU

Poniżej prezentujemy angielską wersję prezentacji, zaś w tekście poniżej próbujemy opisać niektóre spostrzeżenia autora w oparciu o jego wypowiedzi z innych źrodeł. Choć to tylko kilkanaście ubogich w słowa slajdów, wizję „innej” edukacji, niż ta, do której przywykliśmy, daje się łatwo zauważyć.

Niniejsza prezentacja powinna przede wszystkim skłaniać do myślenia o edukacji w innym ujęciu niż w dominujących dotychczas koncepcjach XIX-XX wiecznych. Powinniśmy uruchomić naszą wyobraźnię (i fantazję) i zastanowić się, w jakim kierunku rozwój technologiczny może popchnąć edukację - tak w wymiarze powszechnym, jak i osobistym. Spróbujmy zatem sięgnąć do przyszłości edukacji...

Slajd 2: Co nas czeka?

Slajd 3: Wszystkie obiekty będą potrafiły komunikować się z ludźmi i wyjaśnić, czym są…

Slajd 4: a także będą potrafiły wyjaśnić (nauczyć?) w jaki sposób, należy z nimi postępować.

Slajd 5: Sieć przestanie być siecią pasywną, stanie się siecią dynamiczną, której poszczególne elementy będą się ze sobą komunikowały – będzie to sieć , która będzie wiedzieć (czyli będzie zasobem wiedzy, który może dzielić się wiedzą z człowiekiem).

Slajd 6: Nauczanie będzie ustawicznym procesem opartym przede wszystkim na dzieleniu się wiedzą przez ludzi bez względu na wiek i etap kształcenia.

Slajd 7: Kim będzie osoba ucząca się?

Slajd 8: Kimś, dla kogo ważne będą przede wszystkim trzy procesy: komunikacja (język), logiczne myślenie oraz uczenie się.

Slajd 9: Znaczenie będzie miała znów umiejętność prowadzenia dyskusji i odpowiedniej argumentacji (retoryka).

Slajd 10: Będziemy w pełni świadomi, że uczymy się i myślimy (logicznie) dla siebie.

Slajd 11: Uczenie się będzie strumieniem (wiedza praktyczna, często aktualizowana i odnawiana), nie zaś tworzeniem zamkniętego zasobu, z którego korzystamy przez całe życie. Istotą procesu edukacji będzie akceptacja zmiany i umiejętność szybkiego przyswajania sobie nowej wiedzy potrzebnej do funkcjonowania w życiu.

Slajd 12: Jak będziemy się uczyć?

Slajd 13: Ponieważ otoczenie będzie się stale i szybko się zmieniać, zmieniać będą  się również obiekty (narzędzia), z których będziemy korzystać (w procesie nauczania będziemy dokonywać stałej analizy przydatności poszczególnych narzędzi).

Slajd 14: Każdy z nas będzie tworzył własny schemat sieci osób i narzędzi pomocnych w procesie edukacji, z którego będzie na bieżąco korzystał.

Slajd 15: Będziemy żyć, aby tworzyć i tworzyć, aby żyć. Uczyć się będziemy przede wszystkim umiejętności praktycznych, po to, aby móc swobodnie działać w zmieniającej się rzeczywistości.

Slajd 16: Będziemy mogli tworzyć osobiste światy w różnych innych światach.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie