Generacja Y a edukacja

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
trendy w edukacjiW dorosłe życie wchodzi właśnie pokolenie, które socjolodzy określają mianem generacji Y. Są to osoby młode, w wieku od 15 do 28 lat, które od wczesnych lat życia mają na co dzień do czynienia z nowymi technologiami i nie wyobrażają sobie funkcjonowania w świecie bez telefonu komórkowego, odtwarzacza mp3 czy swobodnego dostępu do Internetu.
 
Pokolenie Y stanowią ludzi mobilni, będący w nieustannym ruchu, ciekawi nowości i dobrze obeznani z współczesnymi narzędziami informacyjno-komunikacyjnymi. Stąd często używa się wobec nich również innych określeń: Net Generation (pokolenie sieci), Millennials, Digital Generation (cyfrowa generacja). Ich charakterystykę trafnie oddaje również neologizm Screenagers, powstały z połączenia dwóch słow - screen (ekran) i teenagers (nastolatki). Jak przyznaje dr Jan A. Fazlagić z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, pokolenie Y jest wielkim wyzwaniem dla systemu edukacji. Może przyczynić się do jego modernizacji i rozwoju lub do jego dalszej alienacji, jako systemu, który nie jest w stanie spełnić oczekiwań edukacyjnych tej grupy, traktując wszystkich jednakowo, jak pracowników jakiejś dziewiętnastowiecznej fabryki.

Niestety, świadomość tego, że mamy do czynienia z innym pokoleniem niż w przypadku poprzednich generacji, jest bardzo niska wśród głównych uczestników systemu edukacji. Dodatkowo niski odsetek młodych nauczycieli w szkolnictwie, których rzecz jasna nie kuszą głodowe pensje na starcie kariery, może przyczynić się do klęski polskiej szkoły jako instytucji wychowującej ludzi przygotowanych do życia we współczesnym, zglobalizowanym świecie.

Prezentujemy wywiad przeprowadzony z dr. Janem Fazlagićiem podczas pierwszego seminarium „Autorytety dla edukacji”, które odbyło się 21 października br. w Warszawie.

{mp3}edukacjay{/mp3}
 
 
 
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]  
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie