Wykorzystanie e-portfolio w szkołach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacjiE-portfolio, zwane też elektroniczną teczką lub cyfrowym portfolio, to dynamiczne narzędzie edukacyjne służące swemu twórcy do gromadzenia własnych wytwórów i tym samym dokumentowania czynionych postępów w nauce czy życiu zawodowym. Jednocześnie e-portfolio zachęca i ułatwia planowanie swojego rozwoju, a także refleksję nad nim.
 
Ta definicja podana na stronach Centrum e-Learningu Akademii Górniczo-Hutniczej dobrze oddaje istotę tego raczej jeszcze nieznanego na większą skalę w Polsce narzędzia, które może przyczynić się do szybszego rozwoju osobistego i zawodowego uczniów i studentów.

E-portfolio bardzo dobrze odpowiada na potrzeby ucznia, który funkcjonuje w dynamicznym środowisku i rozwija się korzystając z różnych form edukacji, głównie pozaszkolnej i nieformalnej. Jest to narzędzie skoncentrowane na użytkowniku, pozwala mu zachować pełną kontrolę nad zasobami, które chce wykorzystać przy dokumentowaniu swojego rozwoju. Przy aktywnej i wspierającej postawie nauczycieli i dyrekcji szkół, e-portfolia mogą w sposób istotny wpłynąć na przygotowanie uczniów do rynku pracy. Pracodawca widząc prowadzone przez dłuższy okres e-portfolio będzie zapewne bardziej skłonny wybrać osobę, która wykorzystywała to narzędzie, gdyż w ten sposób będzie mógł uzyskać dokładniejszą i głębszą informację o kandydacie na stanowisko pracy, niż w przypadku osób ze stery CV leżących na biurku. Z całą pewnością warto to narzędzie wykorzystać na szerszą skalę w polskich szkołach.

O polskich doświadczeniach z wykorzystaniem e-portfolio w szkołach rozmawiamy z Agnieszką Chrząszcz z Centrum e-Learningu AGH.

{mp3}eportfolia{/mp3}
 
 
 
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]  
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)  
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...
Ppp napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
Trochę na biologii, trochę na WF, trochę na godzinach wychowawczych - najważniejsze rzeczy dałoby si...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie