Pięć propozycji dla szkoły (1)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjneZastanówmy się nad metodami obudzenia/pobudzenia nauczycieli do działań na rzecz zmian w nauczaniu. Byłam ostatnio na dwóch dużych konferencjach poświęconych konieczności poprawy wyników egzaminów gimnazjalnych (w części matematyczno-przyrodniczej) z udziałem kuratora, dyrektorów i nauczycieli, ale nie znalazłam tam konstruktywnego rozwiązania problemu.
 
Wymieniane były różne przyczyny, ale ani kurator, ani dyrektorzy ani słowem nie wspomnieli o potrzebie zmiany sposobów nauczania i rozwoju umiejętności uczenia się. Widzę duże, jeśli nie największe pole zmian w szkole, po stronie nauczyciela (swoim również). Chciałabym zaproponować pięć rozwiązań, które moim zdaniem należy niemal natychmiast wprowadzić do szkoły, aby była to szkoła nowoczesna i ekologiczna:
 
1. Zajęcia o uczeniu się
Udział uczniów w dwutygodniowych w pierwszym roku nauki (tygodniowych w kolejnych latach nauki) zajęciach rozpoczynających każdy etap edukacyjny. Zajęcia poświęcone byłyby rozpoznawaniu własnego stylu uczenia się, rodzajowi inteligencji i konsekwencjami dla uczenia się różnych przedmiotów. Uczniowie nauczyliby się tworzenia mapy myśli, mapy informacji czy mapy zagadnień. Poznaliby zagadnienia związane z pracą grupową i ocenianiem wspierającym procesy uczenia. Wraz z nauczycielami zaplanowaliby pracę w najbliższym roku szkolnym, ustalając wzajemne zasady współpracy obowiązujące obie strony. Każdy uczeń wyniki swojej pracy i własnych przemyśleń umieściłby na blogu (p.4) w postaci własnej prezentacji „Jak się uczyć?”.
 
2. Ocenianie wspierające
Odejście od tradycyjnego oceniania na rzecz oceniania wspierającego. I chociaż coraz więcej mówi się na ten temat, to w praktyce mało się dzieje. Odejście od tzw. „niezapowiedzianych kartkówek”, łapania uczniów na brakach w wiedzy i nieprzygotowaniu do zajęć na rzecz informowania o terminie sprawdzania danego zakresu wiadomości. Poszerzanie oceniania o coraz to nowe umiejętności, którymi może wykazać się uczeń (blogi, filmy, praca w grupach, projekty, prace badawcze).
 
3. Metoda projektów
Raz w semestrze uczniowie wykonują projekt, ale nie na zasadzie podania tematu i opracowania go metodą „kopiuj/wklej” z Internetu. Uczniowie w grupach realizują projekt w oparciu o szczegółowe instrukcje, które zawierają szereg pytań i wskazówek, gdzie uczniowie powinni szukać odpowiedzi, z jakimi artykułami czy filmami mają się zapoznać aby odpowiedzieć na zadane pytania. Uczniowie muszą przestudiować podaną literaturę, zapoznać się z publikowanymi wynikami badań, prowadząc własne badania i obserwacje. Ocena uzależniona jest od samodzielności stawianych hipotez i jakości zawartych w podsumowaniu wniosków.
 
4. Obowiązkowe blogi
Uczniowie powinni obowiązkowo prowadzić blogi – wg dokładnych wskazówek nauczyciela! Otrzymywaliby też ocenę/ punkty raz w semestrze za pisanie blogu z każdego tygodnia nauki (przynajmniej przedmiotów rozszerzanych w liceum, wskazanych przez nauczyciela w gimnazjum). Z zastosowaniem 3D, filmów, wyszukiwaniem ciekawostek w Internecie. Im więcej, tym ocena/punkty wyższe.
 
5. Projektowanie lekcji
Raz na 2 tygodnie kolejne grupy uczniów organizują lekcję w taki sposób, w jaki sami chcieliby się uczyć. Poruszają tematy, którymi się interesują, przedstawiają własne pasje i uzdolnienia. Starają się pokazać związek z przedmiotami, których uczą się w szkole.
 
Ewa Kaniecka była uczestnikiem szkolenia "8 strategii efektywnego uczenia (się)". Niniejsza opinia została przygotowana w ramach kursu elearning realizowanego w trakcie wakacji.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie