Po rozpoczęciu roku, w niewielkiej grupce mam, których dzieci chodzą do szkoły, spotykamy się wieczorem, aby odreagować początek roku szkolnego. Najpierw oczywiście rozmowa o finansach – bo ile kosztuje szkoła, wie tylko ten, kto ma dziecko w szkole. A jeszcze więcej, ten kto te wydatki przemnaża przez 2 lub 3… Ale nie finanse są akurat najważniejsze.
Zaczynamy kreślić idealny obraz szkoły, taki z punktu widzenia rodziców. Oto nasza lista życzeń – wynik swobodnej burzy mózgów we wrześniowy wieczór:
| 1. |
dziecko przebywa w szkole w stałych godzinach, np. od 8.00 do 16.00;
|
| 2. |
w przerwie dostaje obiad; |
| 3. |
dziecko odrabia lekcje w szkole pod okiem kompetentnych nauczycieli,
czyli takich którzy ewentualnie mogą coś jeszcze wyjaśnić i pomóc;
|
| 4. |
po lekcjach bierze udział w ciekawych, rozwijających zajęciach dodatkowych, kształcących praktyczne umiejętności; |
| 5. |
dziecko wraca do domu bez zeszytów i książek (nauka tylko w szkole) za
to z wypiekami na twarzy opowiadając jak ciekawie minął dzień!;
|
| 6. |
dziecko uczą nauczyciele z prawdziwego zdarzenia... |
| 7. |
którzy mają świadomość, że mały (i duży) człowiek się uczy wielu nowych
rzeczy, a kiedy czegoś nie wie, to znaczy, że nie robi im na złość,
tylko potrzebuje czasu lub pomocy;
|
| 8. |
nauczyciele są zainteresowani uczniami, są dla uczniów życzliwi i sprawiedliwi;
|
| 9. |
uczą dzieci nie tylko wiedzy przedmiotowej, ale także jak się
skutecznie uczyć, jak dobrze mówić, pisać, robić notatki, zapamiętywać;
|
| 10. |
nauczyciele zwracają uwagę na wszystkie zdolności dziecka; |
| 11. |
wspólnie opracowują profil zdolności i umiejętności, i nie dręczą w obszarach mniejszych zdolności;
|
| 12. |
budynek szkolny jest estetycznie urządzony, z dobrą informacją „gdzie – co – jest”;
|
| 13. |
szkoła jest nowoczesna, dobrze wyposażona w nowoczesny sprzęt
komputerowy i oprogramowanie edukacyjne; na zajęciach nauczyciele i
dzieci korzystają z tablic interaktywnych, laptopów, cyfrowych kamer,
aparatów i dyktafonów;
|
| 14. |
nauczyciele i rodzice ustalają zakresy wzajemnej współpracy; |
| 15. |
nauczyciele nie przerzucają odpowiedzialności za wyniki nauczania uczniów na rodziców;
|
| 16. |
podręczniki i inne książki szkolne są przekazywane kolejnym rocznikom (taniej) na kiermaszach wewnątrzszkolnych;
|
| 17. |
szkoła jest wolna od narkotyków, przemocy i strachu;
|
| 18. |
nauczyciele są partnerami rodziców w wychowywaniu ich dzieci i traktowani są z pełnym szacunkiem.
|
Dalej rozmowa przechodzi na idealną prace, idealny stan pogody i idealnych współmałżonków. Ot, takie pogaduszki w letni-ale-już-prawie jesienny wieczór. Pomarzyć zawsze warto...
(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny,
trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji
Edunews.pl)

Po rozpoczęciu roku, w niewielkiej grupce mam, których dzieci chodzą do
szkoły, spotykamy się wieczorem, aby odreagować początek roku
szkolnego. Najpierw oczywiście rozmowa o finansach – bo ile kosztuje
szkoła, wie tylko ten, kto ma dziecko w szkole. A jeszcze więcej, ten
kto te wydatki przemnaża przez 2 lub 3… Ale nie finanse są
akurat najważniejsze.

