Sidebar

14
Śr, Maj

W atmosferze wolności i szacunku

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z dużym zainteresowaniem przyglądam się dyskusji dotyczącej oczekiwanych praw i autonomii deklarowanych przez kolejne rzesze młodych. To już nie tylko upominanie się o rzecznika praw ucznia, który miałby istotny wpływ na organizację pracy szkoły, pracę nauczycieli oraz pozycję uczniów. To również tworzenie organizacji badających kondycję psychiczną uczniów oraz recenzującą przepisy prawa oświatowego. Młodzi zauważyli, że mają wpływ i że mogą się skutecznie upominać o swoje prawa.

Asertywność i odpowiedzialność

Wolter powiedział przed laty znamienne słowa: Nie zgadzam się z tobą, ale zawsze bronił będę twego prawa do posiadania własnego zdania. Na temat wolności, w tym wolności sumienia, słowa i przekonań powiedziano przedtem i potem znacznie więcej. Kiedy jednak stajemy na szkolnym podwórku wydaje się, że przytoczona teza jest szczególnie ważna. Mówi o tym, że mamy prawo mieć swoje zdanie i o tym, że inni też mają do tego prawo. Tymczasem w szkole to wcale nie jest takie oczywiste. I to wcale nie dlatego, że nauczyciele narzucają swoje opinie uczniom. Problem z brakiem własnego zdania jest przede wszystkim powiązany ograniczeniami wolności słowa, jakie narzucają sobie sami młodzi. To oni dostosowują swoje opinie do poglądów głoszonych przez grupę. Ubierają się tak jak inni, oceniają dorosłych, jak ich równolatki, słuchają wybranej muzyki, oglądają te same filmy. Co więcej, pod wpływem presji swojej grupy podejmują decyzje o życiu seksualnym, o korzystaniu z używek, o negowaniu zasad, które latami wpajali w nich ich rodzice. I gdzie tu wolność. Można by rzec, że najbardziej zniewolone umysły, to zaplątane głowy nastolatków, którym wydaje się, że nic nie mogą i że w związku z powyższym powinni przeciwko wszystkiemu się buntować. Jednocześnie pozostając tak bardzo podatni na rozmaite wpływy, że są ulubionym targetem tych, którzy żyją z tego, że potrafią nimi manipulować.
Problem polega na tym, że nie najlepiej w tej sytuacji radzą sobie osoby, które z urzędu powinny dobrze się młodzieżą komunikować. Kształtować ich poczucie prawa do wolności w powiązaniu z odpowiedzialnym podejmowaniem decyzji. Pogubiliśmy się z tą wolnością. Wielu nauczycieli podkreśla, że młodzi znają tylko swoje prawa całkowicie pomijając kwestie swoich obowiązków. Uczniowie z kolei twierdzą, że musza żyć w czasach, kiedy pozbawia się ich praw a egzekwuje jedynie obowiązki. I gdzie tkwi prawda? Wydaje się, że w pojęciu odpowiedzialności. Wolność zaczyna się i kończy tam, gdzie jest świadomość konsekwencji związanych z popełnianymi czynami. Inaczej nie mamy do czynienia z wolnością, ale z anarchią albo przemocą. Czyli dokładnie z tym, z czym spotykamy się dziś w szkole. I nie wydaje się, że winę za całokształt ponoszą jedynie nieodpowiedzialni młodzi ludzie. Wydaje się natomiast, że wina jest po obu stronach - bo się nie dogadują co do tego, co powinno ograniczać wolność. A gdy się nawet dogadają, to nie egzekwują tego konsekwentnie.

Ograniczenia powinny wynikać z wyższych konieczności. Choćby z praw innych, do tego, by mieć takie same prawa jak pozostali. Jeżeli więc zabraniamy przemocy psychicznej uczniów wobec uczniów, to powinniśmy za wszelką cenę wystrzegać się tego samego rodzaju presji na linii nauczyciel uczeń. Jeżeli zabraniamy korzystania z telefonów komórkowych podczas lekcji, sami też z nich nie korzystajmy. Jeżeli mówimy, że nie należy marnotrawić cudzego majątku, sami również staramy się maksymalnie wykorzystać czas lekcji, by uczniowie nie mieli poczucia straconego czasu. Wolność wynika też z poczucia szacunku dla drugiego człowieka. Każdy, kto liznął choć trochę wiedzy na temat podstaw komunikacji interpersonalnej wie, że nie wystarczy powiedzieć „Szanuję cię”, trzeba jeszcze powiedzieć to w taki sposób, by ten, do którego to mówimy, mógł rzeczywiście w to uwierzyć.

Kształtowanie postaw moralnych

Kształtowanie postaw moralnych na ogół zaczyna się od tego, co się dzieje w domach rodzinnych naszych uczniów. To tam kreowany jest określony system wartości, to tu rodzą się zręby odpowiedzialności za siebie i innych. Podstawowym warunkiem rozwoju postaw moralnych dziecka jest naśladownictwo. Dziecko, dzięki codziennemu obserwowaniu postaw oraz zachowań swoich rodziców, nabywa określone wzorce, które z czasem decydują o jego dalszym życiu. Im bardziej są one porywające i ciekawe, tym rozwój jest szybszy, a postawy reprezentowane przez dorastającego młodego człowieka coraz bardziej interesujące i godne pochwały. Proces wychowawczy bez autorytetu dorosłych jest w zasadzie niemożliwy. Powoduje, że dziecko, które ma być wychowywane pozostaje osamotnione wobec wyzwań otaczającego go świata, a w szczególności pokus kreowanych różnych „interpretatorów” prawd i zasad właściwego funkcjonowania. Podobny do rodzicielskiego wpływ na postawy oraz zachowania dzieci mają nauczyciele. Tu również pojawia się możliwość kształtowania odpowiedniego kośćca moralnego, który z czasem może uchronić przed mniejszymi lub większymi omyłkami powiązanymi z uleganiem rozmaitym, niczym nieograniczonym potrzebom czy bodźcom. Właściwy wymiar odpowiedzialności podkreślać warto poprzez stosowanie oraz umacnianie zasad dotyczące sensu przestrzegania wybranych postaw, zachowań oraz wartości. By tak się działo samemu trzeba być jednak w jak największym porządku. Trzeba być niepodważalnym dowodem na sens przestrzegania raz przyjętych norm i procedur. To jednak nie jest łatwe.

Co gorsza, autorytet bardzo często bywa mylony z postawą autorytatywną. Postawa autorytatywna wydaje się być bardzo atrakcyjna, ponieważ przy jej pomocy można zmusić innych do chwilowego posłuchu. Problem polega na tym, że taka postawa nie wychowuje. Daje co najwyżej złudzenie skuteczności oddziaływania. Odbiera wolność i w gruncie rzeczy uczy, że tylko przemoc jest sposobem na rozwiązanie wszelkich problemów. W efekcie młodzi decydują się przestrzegać tylko tych zasad, które są im skutecznie narzucone. W przypadku jednak pozostawania ich bezpośredniej kontroli, robią po prostu co chcą. Zwłaszcza, że ich zachowanie wspiera naganna presja mediów, promująca z jednej strony negatywne wzorce idoli pokazywane w sposób sprawiający wrażenia niezwykle atrakcyjnych.

Kształtowanie postaw obywatelskich

Na całość nakładają się reprezentowane przez młodych postawy społeczne. Te mają z reguły związek z poglądami i opiniami poszczególnych osób. W przypadku uczniów kształconych w polskiej szkole powinny być zgodne z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów. Powinny potwierdzać sens otwartej postawy na świat i na innych. Nie powinny mieć charakteru nacjonalistycznego, homofonicznego ani odnoszącego się do jakiegokolwiek poczucia wyższości wobec innych. Czy jednak tak jest rzeczywiście? Co zrobić z powszechnym w wielu miejscach antysemityzmem, mizoginizmem czy homofobią? Co zrobić z fundamentalistycznym wręcz podejściem do dogmatów wiary? Co z brakiem jakiegokolwiek otwarcia na dyskurs umożliwiający obronę własnego zdania?

Kształtowanie postaw obywatelskich, to umożliwianie formułowania i obrony własnych priorytetów. Młody człowiek stanie się aktywnym obywatelem tylko wówczas, kiedy broniąc swoich racji, będzie musiał również zapłacić za te, które były sprzeczne z przekonaniami oraz systemem wartości reprezentowanymi przez większość, które były reprezentowane lub bronione w sprzeczności zobowiązującym prawem. Młody człowiek nie stanie się obywatelem, kiedy otrzyma do dyspozycji jedynie słuszny zestaw praw i obowiązków oraz jedynie dopuszczalnych zachowań. Kiedy albo się odgórnym zasadom podporządkuje i albo pełen obojętności zrezygnuje ze swych własnych potrzeby, albo – jeszcze gorzej - koniunkturalnie przyłączy się do aktualnie silnych i głosem neofity wykrzykiwać będzie, że trzeba tylko tak, a nie inaczej i że jedynie to dla jest najlepsze, właściwe i słuszne.

 

Notka o autorze: Jarosław Kordziński – obserwator rzeczywistości edukacyjnej w Polsce i na świecie. Autor, między innymi wydanej w 2022 roku przez Wydawnictwo Wolters Kluwer książki „Edukacja wyzwolenia szkól i nauczycieli”.

 

Komentarze (2)
This comment was minimized by the moderator on the site
Mieć prawa = móc z nich korzystać bez kombinowania i awantur.
Jeśli nauczyciele przestrzegają praw uczniów dopiero po awanturach, skargach do dyrekcji, Stowarzyszenia Umarłych Statutów lub mediów - to dlaczego uczniowie mieliby przestrzegać swoich...
Mieć prawa = móc z nich korzystać bez kombinowania i awantur.
Jeśli nauczyciele przestrzegają praw uczniów dopiero po awanturach, skargach do dyrekcji, Stowarzyszenia Umarłych Statutów lub mediów - to dlaczego uczniowie mieliby przestrzegać swoich obowiązków samorzutnie?
Pozdrawiam.
More
Ppp
This comment was minimized by the moderator on the site
Waham się. Między entuzjastycznym potakiwaniem, a sarkazmem, wynikającym z doświadczenia. No, bo wszystko to takie oczywiste, wydawałoby się, że nikt nie zaprzeczy, że tak powinno być, zwłaszcza, że zgrabnie to umotywowane i w sumie nie widać...
Waham się. Między entuzjastycznym potakiwaniem, a sarkazmem, wynikającym z doświadczenia. No, bo wszystko to takie oczywiste, wydawałoby się, że nikt nie zaprzeczy, że tak powinno być, zwłaszcza, że zgrabnie to umotywowane i w sumie nie widać przeciwskazań, by przynajmniej dążyć do wymienionych ideałów. Kłopot w tym, że niemal każde założenie, składające się na „idealną” pedagogikę i „atmosferę wolności i szacunku” jest… warunkowe. Na dodatek, uwarunkowanie to nie polega w większości na zależności od czynników naturalnych, problemów technicznych czy choćby ekonomicznych, ale od sprzecznych interesów (także politycznych) wszystkich zaangażowanych podmiotów. Można oczywiście utrzymywać, że te interesy powinny być wspólne, ale niestety nigdy nie były – idea nadrzędna okazała się zbyt abstrakcyjna, a na dodatek obecnie zdaje się mieć coraz mniejsze znaczenie dla wszystkich, poza częścią zaangażowanych profesjonalistów.
Mówiąc szczerze, miałem nadzieję, że wolterowski wstęp poprowadzi rozważania właśnie w stronę rozwiązań liberalnych, które sprzeczności interesów oczywiście nie znoszą, ale pozwalają im w miarę bezpiecznie współistnieć, poprzez odrzucenie perspektywy nadrzędnej, poza samym liberalnym postrzeganiem rzeczywistości. Niestety, jeśli to tę perspektywę z góry odrzucimy, to skazani jesteśmy na niekończące się dywagacje, czyje racje i czyje interesy są ważniejsze i jak odzyskać ciastko zjedzone za poprzedniej kadencji decydentów. Oddajemy wtedy także pole rozmaitym „fajnistom” (sorry, nie mogę się uwolnić od tego trafnego określenia), którzy bez cienia zażenowania będą manipulować „podatnymi na rozmaite wpływy”, a wszyscy uwiedzeni ich narracją naiwni będą z zapałem i bez końca zbawiać świat, budując swoje światłe programy zmian na drugim okresie warunkowym. Na „trzeba” i „powinno się” też nie daje się na dłuższą metę zbudować żadnego działającego mechanizmu, nie mówiąc o ludzkich relacjach i instytucjach. Motywem działania było i jest dążenie do realizacji celów jednostkowych (i nie musi to być amoralne), które można grupować jedynie w systemie gwarantującym różnorodność ścieżek edukacyjnych i różnorodność sposobów ich realizacji. Póki co, w realu, mamy jedynie licytację populizmów, a nie kształtowanie postaw obywatelskich.
More
Robert Raczyński
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie