Czy uczeń powinien mieć włączoną kamerkę w czasie lekcji zdalnej?

fot. Pexels.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wraz z edukacją zdalną do wielu z nas powróciły stawiane już wcześniej pytania i wątpliwości dotyczące korzystania z kamerki internetowej podczas lekcji. Nie wszyscy nauczyciele i nauczycielki mają jednakowe zdanie w tej sprawie. Są tacy, którzy wymagają jej używania, a są tacy, którzy uznają, że nie jest to konieczne. Ja jestem przekonana, że widok uczniów i uczennic bardzo pomaga w nauczaniu i uczeniu się.

Podobną opinię ma Michał Szczepanik, nauczyciel biologii, z którym napisałam 27.10 post na ten temat na blogu CEO:

Z mojego doświadczenia wynika, że lepiej jeśli wszyscy uczestniczący w lekcji online mają włączone kamerki. Pozytywnie wpływa to skupienie na tym, co przekazuje nauczyciel. Co więcej sam nauczyciel ma pewność, że uczennice i uczniowie nie oddalili się w czasie lekcji od komputerów. Rozumiem obawy części nauczycieli, czy też uczennic i uczniów, którzy nie chcą się używać kamerki, obawiając się, że ktoś zobaczy ich mieszkanie, a nawet nagra i udostępni wideo na ten temat w internecie. Rozmawiając z moimi koleżankami i kolegami, nie usłyszałem od nikogo, że nagranie lekcji online pojawiło się gdzieś w sieci. Wydaje mi się, że uczniowie mają lepsze pomysły na zagospodarowanie czasu niż nagrywanie naszych lekcji i robienie z niej przysłowiowej „beki”. Nie jest wcale tak łatwo nagrać lekcję online, trzeba naprawdę do tego się odpowiednio przygotować.

Problemem może być też obawa, że ktoś zobaczy jak mieszkamy. By sobie z nią poradzić możemy – przynajmniej w przypadku części programów – użyć tła, które pojawi się za osobą korzystającą z kamerki i zakryje część pomieszczenia, w którym taka osoba przebywa. Możemy skorzystać w takiej sytuacji z dowolnej grafiki czy zdjęcia lub efektu rozmycia tła.

Przydatne!

Wspólne ustawienie tła na początku lekcji może być dobrym pomysłem na jej ciekawe rozpoczęcie oraz zachęcenie uczniów i uczennic do włączenia kamerek. Warto pozwolić im wybrać grafikę, z której chcieliby dziś korzystać i tym samym skupić ich uwagę i zaangażować w zajęcia. Takie możliwości dają między innymi Zoom oraz Microsoft Teams.

Najważniejsze w używaniu kamerki internetowej na lekcji są uważność i stosowanie się do zasad. Na moich lekcjach zasad było niewiele. W czasie lekcji online nie obrażamy nikogo, nie przekrzykujemy się, mamy włączone kamerki, kiedy nie mówimy wyciszone mikrofony, jesteśmy ubrani tak, jakbyśmy byli w szkole, nie jemy. Na pierwszych lekcjach czasem ktoś pojawił się w piżamie, czasem widać było przez chwilę łóżko, którego właściciel nie zdążył jeszcze „ogarnąć”, ktoś kończył jeszcze śniadanie, zawsze wtedy delikatnie prosiłem, aby takie sytuacje nie zdarzały się na kolejnych lekcjach i ich nie było.

Po pewnym czasie dla uczennic i uczniów lekcja online z wykorzystaniem kamerki nie jest problemem. Zapominają o tym, że kamerka jest włączona. Zdarzało się, że uczeń zapomniał o niej i zaczął dłubać w zębach lub nosie, wtedy wyłączyłem mu kamerkę na chwilę i napisałem prywatną wiadomość, że to co robi widzi też reszta klasy.

Uważam, że należy odczarować mit złego wykorzystania kamerki na lekcji online. Ja co jakiś czas pozwalałem uczennicom i uczniom na to, by w kamerce pokazali to z czego są dumni, co sami zrobili, jakiego zwierzaka mają w mieszkaniu. To budowało relacje, o które ciężko w czasie przymusowej izolacji. Jak dla mnie, kamerki w czasie lekcji online dawały więcej plusów niż minusów.

Podstawowe argumenty za włączaniem kamerki podczas lekcji

Warto korzystać z kamerek internetowych podczas prowadzenia lekcji online, ponieważ dzięki temu:

  • uczniowie i uczennice widzą się wzajemnie i mogą wykonywać wspólnie zadania,
  • łatwiej jest wszystkim uczestnikom i uczestniczkom lekcji nawiązać relacje, które są w tym procesie uczenia się bardzo ważne,
  • nauczyciel i nauczycielka może zauważyć, jeśli uczniowie i uczennice są zdezorientowani, znudzeni, podekscytowani, zaangażowani lub potrzebują pomocy. Dzięki tej informacji może dostosować nauczanie do ich potrzeb,
  • nauczyciel i nauczycielka ma szansę na monitorowanie procesu uczenia się,
  • łatwiej utrzymać dyscyplinę podczas lekcji.

Jak przekonać uczniów i uczennice do włączenia kamerki?

Wielu uczniów i uczennic broni się przed zasadą włączania kamery, podają różne argumenty. Do tych argumentów dopisaliśmy sposoby na rozwiązanie problemu:

Trudność zgłoszona przez ucznia lub uczennicę (w nawiasie propozycja rozwiązania)

  • Nie chcę, aby inni oglądali mój pokój i oceniali np. panujący w nim porządek lub jego wyposażenie (Można przygotować tło, zarówno komputerowe, jak i realne, np. zasłona)
  • Mam za słaby internet, abym mógł mieć na stale włączoną kamerkę (Szkoła lub samorząd lokalny może dofinansować łącze internetowe tych uczniów i uczennic, którzy tego potrzebują*)
  • Nie lubię, gdy mnie ktoś obserwuje (W klasie szkolnej uczeń jest obserwowany przez cały dzień)
  • Nie chcę być stale monitorowany (j.w.)
  • Chcę mieć poczucie prywatności (j.w.)
  • Nie mam pewności, czy film z lekcji nie zostanie przekazany rodzicom (To zależy od regulaminu przyjętego przez szkołę)
  • Boję się, że kamera uchwyci moje niewłaściwe zachowanie i inni będą się ze mnie śmiać (Nauczyciel może umówić się z uczniami, że w razie takiej sytuacji wyłączy uczniowi kamerkę samodzielnie lub napisze do niego prywatną wiadomość).

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl

 

* Uwaga redakcji: są jednak też takie miejsca w Polsce, w których internet jest naprawdę słaby i nie da się utrzymać połączenia wideo, które generuje duże obciążenie sieci. Z drugiej strony z tym dofinansowaniem to bywa bardzo różnie - generalnie pieniędzy nie ma. Ten argument jest więc najpoważniejszym z wymienionych i może mieć faktycznie wagę.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie