Budujmy społeczne środowisko oświatowe

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyJeśli chcemy wskazać człowieka z kompetencjami do samodzielnego kierowania oświatą, to trzeba stwierdzić: nie ma takiej osoby. Procesy edukacyjne są zbyt złożone, aby w tej dziedzinie ktoś mógł dysponować kompetencjami totalnymi. Jest tak, że wiele osób angażuje się w edukację z różnych pozycji społecznych i z różnych perspektyw tworzy różne typy edukacyjnej „eksperckości”.
 
Każdy z tych typów widzi sprawę edukacji trochę inaczej, każdy reprezentuje inne interesy edukacyjne, powołuje się na inne argumenty w kwestiach oświatowych, zwraca uwagę na ich inne wymiary. Jeśli tak, to trzeba uznać, że jedynie spotkanie ze sobą owych zróżnicowanych typów edukacyjnej eksperckości i zetknięcie perspektyw, interesów, stanowisk i argumentów jakie one reprezentują, daje szansę na nieuproszczoną wizję edukacji.

Wychodząc od takiego założenia zorganizowany został pierwszy cykl Publicznych Debat Edukacyjnych Uniwersytetu Gdańskiego, który dotyczył kwestii stanu i rozwoju edukacji matematyczno – przyrodniczej w Polsce. Wspólne debatowanie ludzi w różny sposób zaangażowanych w sprawę edukacji było finansowane ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Unii Europejskiej (UDA – POKL.04.01.01. – 00 – 180/08 – 00). Doprowadziło ono do powstania społecznego raportu o edukacji w Polsce, który oprócz diagnozy naszego oświatowego status quo, zawiera wspólnie wynegocjowaną wizję odmiany polskiej szkoły (wraz ze wskazaniem mechanizmów blokujących jej realizację).

Ów Raport należy zatem potraktować jako początek, otwarcie drogi do tworzenia się społecznego środowiska oświatowego w Polsce i społecznej wizji polskiej edukacji, a nie jako skończoną i całościową propozycję gotową do wdrożenia (czyli narzucenia wszystkim).

Myślę, że nadzieją wszystkich uczestników gdańskich debat jest to, aby ów Raport stał się inspiracją do organizowania kolejnych debat edukacyjnych w całym kraju, czyli do dalszego wspólnego namysłu nad naszą szkołą, a z tym także do tworzenia wewnętrznie zróżnicowanego, ale silnego, społecznego lobby edukacyjnego, którego głos w sferze publicznej nie mógłby być lekceważony. Właśnie dzięki portalowi Edunews.pl mają Państwo szansę zapoznać się całością tego interesującego i ważnego dokumentu. Wystarczy kliknąć tutaj (PDF).

Notka o autorze: dr Piotr Zamojski jest Przewodniczącym Rady Programowej Publicznych Debat Edukacyjnych Uniwersytetu Gdańskiego i pracownikiem naukowym Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego.

 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie