Jak rozmawiać z uczniami o wydarzeniach w Ukrainie?

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z pewnością wiele dzieci, w tym i nasi uczniowie pytają o sytuację w Ukrainie i o to czy jest już wojna. Czy i w jak rozmawiać z dziećmi na ten trudny temat, by nie wywołać strachu o życie, stresu i niepotrzebnych lęków?

W dobie telewizji i mediów społecznościowych do dzieci w każdym wieku i tak dotrą te smutne i czasami przerażające informacje o walkach w Ukrainie. My jako rodzice i nauczyciele jesteśmy zobowiązani do tego, aby nie unikać tematu, a raczej uspokoić i spokojnie wytłumaczyć to co się blisko naszej granicy dzieje.

Od najmłodszych lat nasze dzieci muszą mieć kontakt z prawdziwą rzeczywistością. Nie mówimy jednak o wojnie jako o sytuacji, w której są Ci dobrzy i źli, złym pomysłem jest tłumaczenie wojny przez pryzmat gloryfikacji bohaterów.

Jak zatem i czy w ogóle rozmawiać z dzieckiem o wojnie?

  • Tak, rozmawiajmy, bo ukrywanie sytuacji nic nie da. Dzieci mają dostęp do mediów, to telewizji i w końcu sami o tym usłyszą, a wtedy niepokoje i lęki mogą być większe.
  • Mówimy przez pryzmat pokoju i tego, że to szacunek do każdego człowieka jest najważniejszy.
  • Nie mówmy o trudnych i drastycznych stronach wojny.
  • Miejmy teraz kontrolę nad tym co nasze szczególnie najmłodsze dzieci oglądają i czytają w sieci.
  • Nie stygmatyzujmy teraz żadnego państwa i nie wyrażajmy swojej opinii na temat agresora, w tym przypadku Rosji.
  • Nie dyskutujmy teraz w domach wśród dorosłych, jeśli nie musimy w obecności o tym co dzieje się w Ukrainie.
  • Nie traktujemy i nie opisujmy też wojny przez pryzmat dobry/zły, czy też bohaterstwa.
  • Dajmy możliwość opowiedzenia dzieciom o swoich emocjach.
  • Nie odkładajmy rozmowy na później.
  • Pozwólmy dzieciom wykonać serce czy laurkę ze słowami wsparcia dla Ukrainy.

Nie ma drogi do pokoju. To pokój jest drogą - Martin Luther King

Miło mi poinformować, iż rozpoczęliśmy projekt o tytule: #C4P „Calling for Peace – Wołanie o pokój”. Projekt założony jest w programie eTwinning #eTwinningPolska, którego celem jest zjednoczenie się oraz wsparcie nauczycieli i dzieci mieszkających w Ukrainie, w tak trudnym dla nich czasie zagrożenia wojną. Ambasadorzy eTwinning z Polski oraz Europy wspólnie jednocząc się będą realizować działanie projektowe dotyczące tworzenia łańcuchów serc, listów, pocztówek dla dzieci z Ukrainy. To jest nasz manifest dla Pokoju na Świecie, a w obecnych czasach szczególnie dla Ukrainy. Zapraszamy do współpracy!

Na platformie eTwinning wspołpracować będą Ambasadorzy z całego świata, ale zapraszamy do włączenia się do akcji wszystkich nauczycieli, rodziców i uczniów. Waszym zadaniem będzie przygotowywanie kartek, łańcuchów serc, gołębi pokoju lub piosenek. Prace można zamieszczać w kolekcji Wakelet. Co możemy przykładowo wykonać:

  • Kodowanie flagi Ukrainy w generatorze.
  • Gazetka - przygotujmy z uczniami pozytywną gazetkę.
  • Chmury wyrazowe ze słowami wsparcia dla dzieci w Ukrainie. Możemy je wykonać we wielu programach.
  • Wirtualne kartki dla Ukrainy np. w programie Canva, DesigneCap, PicCollage lub innych.

Przygotowaliśmy także plakat, który może wspomóc w rozmowach (dziękujemy Mateuszowi Łyskowi):

***

Redakcja Edunews.pl zachęca również do skorzystania z materiałów przygotowanych przez zespół Centrum Edukacji Obywatelskiej:

 

Notka o autorce: Zyta Czechowska jest nauczycielką, dyrektorką i właścicielką Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. Współautorka książki "Jak nie zgubić dziecka w sieci?". Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „SPEcjalna sieć współpracy nauczycieli”, prowadzi warsztaty, szkolenia i Rady Pedagogiczne dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga www.specjalni.pl. W 2019 roku otrzymała tytuł Nauczyciela Roku, a w 2017 r. Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Należy do społeczności Superbelfrzy RP oraz Microsoft Innovative Educator Expert. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie