Z pewnością wiele dzieci, w tym i nasi uczniowie pytają o sytuację w Ukrainie i o to czy jest już wojna. Czy i w jak rozmawiać z dziećmi na ten trudny temat, by nie wywołać strachu o życie, stresu i niepotrzebnych lęków?
W dobie telewizji i mediów społecznościowych do dzieci w każdym wieku i tak dotrą te smutne i czasami przerażające informacje o walkach w Ukrainie. My jako rodzice i nauczyciele jesteśmy zobowiązani do tego, aby nie unikać tematu, a raczej uspokoić i spokojnie wytłumaczyć to co się blisko naszej granicy dzieje.
Od najmłodszych lat nasze dzieci muszą mieć kontakt z prawdziwą rzeczywistością. Nie mówimy jednak o wojnie jako o sytuacji, w której są Ci dobrzy i źli, złym pomysłem jest tłumaczenie wojny przez pryzmat gloryfikacji bohaterów.
Jak zatem i czy w ogóle rozmawiać z dzieckiem o wojnie?
- Tak, rozmawiajmy, bo ukrywanie sytuacji nic nie da. Dzieci mają dostęp do mediów, to telewizji i w końcu sami o tym usłyszą, a wtedy niepokoje i lęki mogą być większe.
- Mówimy przez pryzmat pokoju i tego, że to szacunek do każdego człowieka jest najważniejszy.
- Nie mówmy o trudnych i drastycznych stronach wojny.
- Miejmy teraz kontrolę nad tym co nasze szczególnie najmłodsze dzieci oglądają i czytają w sieci.
- Nie stygmatyzujmy teraz żadnego państwa i nie wyrażajmy swojej opinii na temat agresora, w tym przypadku Rosji.
- Nie dyskutujmy teraz w domach wśród dorosłych, jeśli nie musimy w obecności o tym co dzieje się w Ukrainie.
- Nie traktujemy i nie opisujmy też wojny przez pryzmat dobry/zły, czy też bohaterstwa.
- Dajmy możliwość opowiedzenia dzieciom o swoich emocjach.
- Nie odkładajmy rozmowy na później.
- Pozwólmy dzieciom wykonać serce czy laurkę ze słowami wsparcia dla Ukrainy.
Nie ma drogi do pokoju. To pokój jest drogą - Martin Luther King
Miło mi poinformować, iż rozpoczęliśmy projekt o tytule: #C4P „Calling for Peace – Wołanie o pokój”. Projekt założony jest w programie eTwinning #eTwinningPolska, którego celem jest zjednoczenie się oraz wsparcie nauczycieli i dzieci mieszkających w Ukrainie, w tak trudnym dla nich czasie zagrożenia wojną. Ambasadorzy eTwinning z Polski oraz Europy wspólnie jednocząc się będą realizować działanie projektowe dotyczące tworzenia łańcuchów serc, listów, pocztówek dla dzieci z Ukrainy. To jest nasz manifest dla Pokoju na Świecie, a w obecnych czasach szczególnie dla Ukrainy. Zapraszamy do współpracy!
Na platformie eTwinning wspołpracować będą Ambasadorzy z całego świata, ale zapraszamy do włączenia się do akcji wszystkich nauczycieli, rodziców i uczniów. Waszym zadaniem będzie przygotowywanie kartek, łańcuchów serc, gołębi pokoju lub piosenek. Prace można zamieszczać w kolekcji Wakelet. Co możemy przykładowo wykonać:
- Kodowanie flagi Ukrainy w generatorze.
- Gazetka - przygotujmy z uczniami pozytywną gazetkę.
- Chmury wyrazowe ze słowami wsparcia dla dzieci w Ukrainie. Możemy je wykonać we wielu programach.
- Wirtualne kartki dla Ukrainy np. w programie Canva, DesigneCap, PicCollage lub innych.
Przygotowaliśmy także plakat, który może wspomóc w rozmowach (dziękujemy Mateuszowi Łyskowi):
***
Redakcja Edunews.pl zachęca również do skorzystania z materiałów przygotowanych przez zespół Centrum Edukacji Obywatelskiej:
- tekst Psycholog radzi, jak w szkole i w domu rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o wojnie w Ukrainie - tutaj.
- tekst i scenariusz zajęć Jak z uczniami rozmawiać o wojnie, kiedy w klasie są osoby z Ukrainy, Rosji lub Białorusi?.
- tekst Co możemy zrobić w związku z wojną w Ukrainie.
- tekst Poznaj kulturę i naród ukraiński poprzez literaturę, muzykę i film.
- nagranie webinarium CEO Wojna w Ukrainie. Jak o niej rozmawiać z dziećmi i młodzieżą?:
Notka o autorce: Zyta Czechowska jest nauczycielką, dyrektorką i właścicielką Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. Współautorka książki "Jak nie zgubić dziecka w sieci?". Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „SPEcjalna sieć współpracy nauczycieli”, prowadzi warsztaty, szkolenia i Rady Pedagogiczne dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga www.specjalni.pl. W 2019 roku otrzymała tytuł Nauczyciela Roku, a w 2017 r. Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Należy do społeczności Superbelfrzy RP oraz Microsoft Innovative Educator Expert. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.
Ostatnie komentarze