Dziewczynki a nauki ścisłe

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania edukacyjneBadania Amerykańskiej Akademii Nauk, prowadzone w latach 2000-2008 nie dają podstaw do obrony twierdzenia, że dziewczynki są gorsze w naukach ścisłych od chłopców. Jak się okazuje, takie przekonanie jest stereotypem, w wielu krajach silnie zakorzenionym w świadomości społecznej, nie znajdującym potwierdzenia w wynikach edukacyjnych.
 
Amerykańska Akademia Nauk opublikowała niedawno na stronie Implicit.harvard.edu wyniki testów przeprowadzonych w latach 2000-2008 w 34 krajach świata. Testy przeprowadzane były także w Polsce i zajmowały jedynie dziesięć minut. Głównym zadaniem było szybkie kojarzenie ze sobą słów oznaczających płeć (np. on, ona, syn, matka) oraz różnych dziedzin nauk społecznych i matematyczno-przyrodniczych (fizyka, sztuka, inżynieria, historia).
 
Zastosowana metoda pozwoliła sprawdzić, co faktycznie dorośli respondenci uważają na temat kształcenia swoich dzieci i w jaki sposób starają się wpływać na dokonywane przez nich wybory edukacyjne. Wyniki pokazały, że aż 70 proc. Testowanych, niezależnie od ich płci, kojarzy matematykę oraz przedmioty ścisłe z karierą właściwą dla mężczyzn, a przedmioty humanistyczne - z karierą właściwą dla kobiet. Tak więc skoro myślimy o budowniczym mostów, czy pilocie – to musi być to mężczyzna, jeśli o nauczycielu czy socjologu - to zawód właściwy dla kobiety.
 
Jak wynikło z badań AAN, Chiny i Polska to kraje, w których stereotyp postrzegania kobiet i ich predyspozycji do określonej ścieżki edukacyjnej jest najsilniejszy. Rzutuje to faktycznie na wyniki osiągane przez dziewczęta w obszarze nauk ścisłych. W państwach, gdzie stereotyp ten jest słabszy, takich jak na przykład państwa skandynawskie, nie ma dużej różnicy między wynikami osiąganymi przez dziewczynki i chłopców.
 
Projekt Implicit jest rezultatem współpracy naukowej kilku uniwersytetów: Harvarda, Wirginia i Washington. Większość badań zrealizowanych w ramach projektu skupiło się na badaniu ukrytych przekonań, które tkwią głęboko w każdym człowieku i mają wpływ na podejmowane przezeń decyzje. Opracowane w projekcie narzędzie pozwala na zbadanie tej sfery przekonań i uzyskanie danych, które dają możliwość zbadania siły stereotypów w zachowaniach społecznych.
 
(źródło: Gazeta Wyborcza, opr. własne)
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...
Ppp napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Chwila oddechu jest rzadka i cenna - nie należy jej marnować na dodatkowe aktywności, skoro po kilku...
Kultura powinna być OBUSTRONNA: ja nie strzelam, pies mnie nie obszczekuje, gdy spokojnie idę ulicą ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie