Korzystanie z komórek i internetu na egzaminie to nie oszukiwanie?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyWyniki badań przeprowadzonych na zlecenie amerykańskiej organizacji non-profit Common Sense Media dowodzą, że uczniowie potrafią i faktycznie używają telefonów komórkowych i internetu w celu poprawy wyników na egzaminach. Alarumujący nie jest odsetek osób, które tak postępują, lecz ilość opinii, które uznają tą praktykę za coś normalnego i dopuszczalnego.
 
Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie ok. tysiąca uczniów z klas 7-12 (czyli odpowiednika polskich gimnazjum i ogólnokształcącej szkoły ponadgimnazjalnej) oraz na próbie tysiąca rodziców tych uczniów. Wśród badanych zdecydowana większość uczniów (83,5%) i rodziców (83,7%) posiadało telefony komórkowe.

Więcej niż jedna trzecia uczniów posiadajacych telefony komórkowe (35%) przyznało, że zdarzyło się im przynajmniej raz skorzystać z pomocy telefonu podczas testu; 25% wysyłało sms-y kolegom i koleżankom z prawidłowymi odpowiedziami, 17% zrobiło zdjęcie testu i wysłało do znajomych, zaś 20% przeszukiwało internet podczas testu w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania.

Prawie połowa respondentów zadzwoniła lub sms-owała do znajomych aby ich ostrzec przed trudnymi pytaniami na teście, a 52% uczniów przyznało się, że próbowało oszukiwać korzystając z internetu.

Zapytano również o zjawisko plagiatu. 21% uczniów przyznało, że ściągało z internetu i książek eseje i raporty, aby je zaprezentować jako własne, a 50% słyszało o takich praktykach. 38% młodzieży kopiuje teksty z internetu i kompiluje je jako swoje własne „dzieło“ (60% słyszało o takich praktykach). Wreszcie 32% przeszukiwało materiały przeznaczone dla nauczycieli, aby znaleźć rozwiązania zadań dla uczniów (47% słyszało o tych praktykach).

Co być może jest najbardziej kontrowersyjne, wielu studentów nie widzi w takim postępowaniu znamion oszukiwania. O ile połowa studentów przyznała, że użycie telefonów komórkowych podczas egzaminów może stanowić poważne wykroczenie, to już tylko 16% uznało ostrzeganie innych z pomocą zdjęć i wiadomości wysyłanych z telefonów za oszukiwanie – większość uznało to za „przyjacielską przysługę“.

nowe technologie w edukacjiUczniowie, którzy używają internetu generalnie uznają zjawisko plagiatu za znacznie poważniejsze wykroczenie niż każdy inny wymieniony przykład oszukiwania (36% uznało, że ściąganie z internetu cudzego opracowania i przedkładanie jako swoje, jest złamaniem prawa, ale już 42% uznało, że kopiowanie cudzych tekstów ze stron internetowych i tworzenie z nich własnych opracowań takim wykroczeniem nie jest, a nawet nie jest oszukiwaniem.

Z badań wynika, że o powyższych praktykach swoich dzieci rodzice w ogóle nie wiedzą (tylko 23% uważa, że ich pociechy korzystają z telefonów komórkowych w szkole – tymczasem przyznaje się do tego 65% uczniów). Mają świadomość tego, że oszukiwanie z wykorzystaniem telefonów jest powszechne wśród młodzieży, ale rzadko który rodzic podejrzewał o to swoje dziecko (tylko 3% przyznało, że również ich dzieci postępowały w ten sposób). 80% przyznaje, że starało się na ten temat rozmawiać z własnymi dziećmi; ale z drugiej strony tylko 64% uczniów przyznało, że rodzice rozmawiali z nimi o oszukiwaniu przez komórki.

W większości szkół amerykańskich korzystanie z telefonów komórkowych jest ograniczone podczas godzin lekcyjnych. Mimo tego uczniowie wiedzą, jak omijać szkolne regulaminy i używają telefonów. Nie inaczej jest w Polsce - choć nie ma przeprowadzonych badań uczniów, w wielu szkołach regulaminy zabraniają używania telefonóww godzinach zajęć. Z całą pewnością uczniowie radzą sobie z tym problemem.

Wyniki tego badania uświadamiają, że istnieje potrzeba debaty na temat etyki w cyfrowej rzeczywistości. Uczniowie zawsze znajdą sposoby, aby oszukiwać w szkole, ale dziś mają do swojej dyspozycji bardzo potężne i wielofunkcyjne narzędzia. Skoro uczą się reguł dobra i zła w świecie offline, powinni znać te zasady również w wirtualnym świecie. Kto może ich tego nauczyć?
 
Pytania do czytelnikówCzy w Polsce mamy do czynienia z identycznymi zachowaniami młodzieży i czy już jest to wyzwanie dla systemu edukacji? Czy nowe technologie komunikacyjne już "pomagają" uczniom w osiąganiu lepszych wyników na egzaminach? Czy należy zabraniać używania telefonów komórkowych w szkole? Odpowiedzi prosimy przesyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  
 
(Źródło: eSchoolNews.com)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie