Nauczyciel, który zmienił moje życie w szkole...

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiele osób z własnej historii potrafi wskazać nauczyciela, który w znaczący sposób wpłynął na los młodego ucznia. Nowe badania pokazują, że pozytywna relacja z nauczycielem od najmłodszych lat może pomóc dzieciom w większym zaangażowaniu się w edukację szkolną, choć niekoniecznie zmiana taka jest trwała.

Naukowcy z Uniwersytetu Cambridge prowadzili badania, w których wzięło udział ponad 3600 uczniów z australijskich szkół, w wieku od 8 do 15 lat. Poziom zaangażowania uczniów w szkołę – oznaczający ich zainteresowanie szkołą i chęć do nauki – co oczywiste, wahały się w tym okresie, szczególnie w okresie kluczowego przejścia z etapu edukacji podstawowej do średniej.

Choć obrazy wpływu nauczyciela na jednostkę w kulturze popularnej czasami sugerują, że jeden pedagog może przyspieszyć karierę szkolną ucznia, wyniki badania naukowców z Cambridge wskazują, że wzorce zaangażowania uczniów są bardziej zróżnicowane i prawdopodobnie w większym stopniu zależą od trwałego i zbiorowego wysiłku danej społeczności szkolnej na rzecz budowania pozytywnych relacji zarówno między nauczycielami i uczniami, jak i pomiędzy uczniami.

Badanie wykazało, że wszelkie długoterminowe skutki silnych relacji uczniów z nauczycielem szkoły podstawowej były w najlepszym przypadku niewielkie. Z drugiej strony wyniki wskazują, że każdy nauczyciel może potencjalnie pozytywnie wpłynąć na zaangażowanie uczniów i ich dobre samopoczucie w szkole, niezależnie od tego, jak będzie wyglądało ich zaangażowanie w naukę w przeszłości.

„Nawet jeśli nauczyciel pracuje niezwykle ciężko, aby pomóc dziecku w szkole podstawowej, nie musi to koniecznie oznaczać, że 5 czy 10 lat później znajdziesz ucznia, który jest ułożony, szczęśliwy i rzeczywiście zaangażowany w naukę” – powiedział Ioannis Katsantonis, kierownik zespołu badaczy. „Niektóre aspekty zaangażowania uczniów pozostają stabilne, ale występuje też duża zmienność. Jest to szczególnie prawdziwe podczas przejścia z etapu kształcenia podstawowego do średniego.”

Stosunkowo niewiele badań dotyczy zmian w zaangażowaniu uczniów w naukę we wczesnym okresie dojrzewania. Niektóre z nich sugerują, że w pierwszych latach szkoły średniej poziom zaangażowania uczniów często spada. Celem badania Uniwersytetu Cambridge było lepsze zrozumienie, w jaki sposób zmieniają się te wzorce zaangażowania. Zbadano także, w jakim stopniu są one powiązane zarówno z wcześniejszymi interakcjami uczniów z nauczycielami w szkole podstawowej, jak i z ich poczuciem „przynależności” w szkole średniej: w jakim stopniu czują się akceptowani, włączani i szanowani przez nauczycieli oraz rówieśników z klasy.

Dane do badania pochodziły z próby 3643 uczestników badania Dorastanie w Australii, długoterminowego projektu monitorującego rozwój tysięcy osób urodzonych w Australii w okresie od marca 1999 r. do lutego 2000 r. W ankietach uczniów znajdowały się m.in. dane na temat poziomu zaangażowania uczestników w szkołę, zebrane zarówno w wieku 10/11 lat, jak i pod koniec szkoły podstawowej (12/13 lat) lub na początku szkoły średniej. Ankiety zawierały także miary przynależności szkolnej w wieku 12/13 lat oraz uzupełniające informacje z ankiet nauczycieli, mierzących siłę ich relacji z tymi samymi uczniami na wcześniejszym etapie, gdy mieli osiem lub dziewięć lat.

Co naturalne, uczniowie dość często zmieniali w trakcie okresu szkolnego poziom swojego zaangażowania w naukę. Na przykład około 43% uczniów, którzy w wieku 10/11 lat byli w większości wycofani, do 12/13 roku życia w większym stopniu angażowało się w naukę.

Nie znaleziono dowodów na to, że jakikolwiek znaczący pozytywny wpływ na zaangażowanie uczniów, wynikający z istniejącej silnej więzi z nauczycielem w wieku 8/9 lat, utrzymywał się wraz z przechodzeniem do kolejnych klas.

Z danych wynikało, że poczucie ogólnej przynależności do społeczności szkolnej w wieku 12/13 lat było silnie powiązane z większym zaangażowaniem w naukę w tym samym wieku. Innymi słowy, gdy uczniowie czują, że są szanowani i cenieni nie tylko przez swoich nauczycieli, ale także przez rówieśników, są bardziej skłonni do okazywania większego pozytywnego nastawienia i zaangażowania do obowiązków szkolnych.

Badanie naukowców z Cambridge dostarcza również dowodów na to, że uczniowie, którzy na początku nauki w szkole średniej czują się bardziej zaangażowani w naukę, odnoszą długoterminowe korzyści rozwojowe. Ci, którzy w wieku 12/13 lat zaliczali się do kategorii średnio lub bardzo zaangażowanych uczniów, na ogół osiągali lepsze wyniki w standardowych testach z liczenia, pisania i ortografii dwa lata później.

„Ten związek między zaangażowaniem a wynikami w nauce wskazuje na potrzebę dbania o to, aby „klimat szkoły” – czyli ogół warunków odnoszących się do szacunku, wartości i dobrych relacji definiujących doświadczenia uczniów w społeczności szkolnej – był stale pozytywny i włączający w danej szkole.” – zauważa Katsantonis.

Nauczyciele są dla uczniów bardzo ważni na każdym etapie szkolnym. Ale dla ich dobrego rozwoju ważniejsze jest ciągłe i konsekwentne zwracanie uwagi przez dyrektorów i nauczycieli na tworzenie przyjaznego i zachęcającego do angażowania się środowiska szkolnego.

 

Źródło: Australian Educational Researcher, 2024, DOI 10.1007/s13384-024-00698-0 (za EurekAlert.org).

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP. 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie