Ton głosu nauczyciela ma znaczenie podczas pracy z uczniami

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Surowo brzmiący nauczyciele mogą osiągać gorsze rezultaty w pracy z uczniami niż ich koledzy i koleżanki staranniej kontrolujący swoje emocje podczas zwracania się do podopiecznych. Życzliwość nauczyciela, co nie zaskakuje, znacznie lepiej inspiruje uczniów do nauki - wynika z badań dzieci w wieku 10-16 lat przeprowadzonych przez brytyjskich naukowców z uniwersytetów Essex i Reading.

Wyniki badania wskazują, że młodzi ludzie, którzy mieli do czynienia z surowym nauczycielem, częściej się buntowali, co miało wpływ na ich samopoczucie. Rzadziej też ujawniali, że borykają się z problemami, także tymi poważnymi np. jak przemoc rówieśnicza w klasie. Natomiast wspierający głos inspirował do nawiązania kontaktu z nauczycielem, co przekładało się na większą chęć współpracy.

Naukowcy odtwarzali nagrane wcześniej głosy nauczycieli 250 dzieciom. Następnie poproszono ich o ocenę, jak te komunikaty nauczycieli wpływają na ich kompetencje, emocje, zaufanie i chęć współpracy. Ostrzejsze tony głosu były z reguły postrzegane przez dzieci jako mniej godne zaufania.

Często myślimy o tym, co nauczyciele mówią swoim uczniom, ale rzadko rozmawiamy o tym, jak to mówią - mówi profesor Silke Paulmann, kierownik Wydziału Psychologii w University of Essex w Colchester. Ton głosu, jakiego używają nauczyciele, naprawdę ma znaczenie w edukacji, a sposób, w jaki modulujemy nasz głos, może mieć ogromny wpływ na naszych słuchaczy.

Ton głosu w skuteczny sposób wyraża troskę, zrozumienie i otwartość nauczycieli. Łatwo zapomnieć się, kiedy jesteśmy zestresowani lub po prostu zmęczeni, ale pamiętajmy - nauczyciele mogą zapewnić pozytywne środowisko do nauki, jeśli rozważnie używają tonu głosu - dodaje prof. Netta Weinstein z University of Reading, współautorka badań.

Badanie opublikowane zostało w British Journal of Educational Psychology.

 (Źródło: University of Essex, EurekAlert!)

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie