Ton głosu nauczyciela ma znaczenie podczas pracy z uczniami

fot. Fotolia.com

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Surowo brzmiący nauczyciele mogą osiągać gorsze rezultaty w pracy z uczniami niż ich koledzy i koleżanki staranniej kontrolujący swoje emocje podczas zwracania się do podopiecznych. Życzliwość nauczyciela, co nie zaskakuje, znacznie lepiej inspiruje uczniów do nauki - wynika z badań dzieci w wieku 10-16 lat przeprowadzonych przez brytyjskich naukowców z uniwersytetów Essex i Reading.

Wyniki badania wskazują, że młodzi ludzie, którzy mieli do czynienia z surowym nauczycielem, częściej się buntowali, co miało wpływ na ich samopoczucie. Rzadziej też ujawniali, że borykają się z problemami, także tymi poważnymi np. jak przemoc rówieśnicza w klasie. Natomiast wspierający głos inspirował do nawiązania kontaktu z nauczycielem, co przekładało się na większą chęć współpracy.

Naukowcy odtwarzali nagrane wcześniej głosy nauczycieli 250 dzieciom. Następnie poproszono ich o ocenę, jak te komunikaty nauczycieli wpływają na ich kompetencje, emocje, zaufanie i chęć współpracy. Ostrzejsze tony głosu były z reguły postrzegane przez dzieci jako mniej godne zaufania.

Często myślimy o tym, co nauczyciele mówią swoim uczniom, ale rzadko rozmawiamy o tym, jak to mówią - mówi profesor Silke Paulmann, kierownik Wydziału Psychologii w University of Essex w Colchester. Ton głosu, jakiego używają nauczyciele, naprawdę ma znaczenie w edukacji, a sposób, w jaki modulujemy nasz głos, może mieć ogromny wpływ na naszych słuchaczy.

Ton głosu w skuteczny sposób wyraża troskę, zrozumienie i otwartość nauczycieli. Łatwo zapomnieć się, kiedy jesteśmy zestresowani lub po prostu zmęczeni, ale pamiętajmy - nauczyciele mogą zapewnić pozytywne środowisko do nauki, jeśli rozważnie używają tonu głosu - dodaje prof. Netta Weinstein z University of Reading, współautorka badań.

Badanie opublikowane zostało w British Journal of Educational Psychology.

 (Źródło: University of Essex, EurekAlert!)

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Administrator
    Problem w tym, że każdy ma nieco inne doświadczenia, podobnie jak inne warunki, w których uczy. Do t...
  • Written by Ppp
    Pisze Pani, że żadna z tych przyczyn nie jest potwierdzona badaniami naukowymi??? A miliardy godzin ...
  • Written by Ppp
    Bardzo dobry artykuł - właśnie owa "nic nie wnosząca dłubanina" była przyczyną żądania likwidacji za...
  • Written by Ppp
    Zamiast kształtować, wystarczy nie niszczyć. Niesprawiedliwe ocenianie, czepianie się bzdur, niereal...
  • Written by Stefan
    Józefa Szot - kobieta legenda. Dobrze, że stanęła na mojej drodze.
  • Written by Ppp
    Zacząłbym nie tyle od poczucia, co od WIEDZY o braku sensu - gdzieś w połowie podstawówki uczniowie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie