Badania o umiejętnościach społeczno-emocjonalnych uczniów

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Umiejętności, które mogą mieć największe znaczenie dla sukcesu w uczeniu się, to – ciekawość i wytrwałość. Według międzynarodowego badania umiejętności społeczno-emocjonalnych w 11 krajach te dwie umiejętności są najściślej powiązane z lepszymi wynikami w nauce zarówno u uczniów w wieku 10, jak i 15 lat.

Przeanalizowano sposób, w jaki umiejętności społeczno-emocjonalne wpływają na wyniki uczniów. Okazało się, że te umiejętności uczniów, niezależnie od systemu edukacyjnego i kontekstu uczenia się, poprawiają wyniki uczniów w podstawowych przedmiotach akademickich.

Niektórzy nauczyciele nie chcą skupiać się nad kształceniem tych umiejętności, gdyż obawiają się, że stracą cenny czas na nauczanie wiedzy przedmiotowej. Jednak okazuje się, że są to dwie strony tego samego medalu i w rzeczywistości dość ściśle ze sobą powiązane.

OECD, która zarządza globalnym Programem Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA), przeanalizowała rozwój społeczno-emocjonalny ponad 3000 uczniów z dużych miast, w 11 krajach. Przyglądano się pięciu kluczowym obszarom:

  • Wykonywanie zadań – wytrwałość i samokontrola,
  • Regulacja emocjonalna – optymizm i reakcja na stres,
  • Współpraca – empatia i zaufanie,
  • Otwartość – tolerancja, ciekawość i kreatywność
  • Zaangażowanie – asertywność i towarzyskość.

OECD stwierdziła, że ciekawość i wytrwałość były najsilniejszymi przyczynami sukcesu akademickiego zarówno w matematyce, jak i w czytaniu zarówno dla dzieci, jak i nastolatków. Również inne umiejętności odgrywały ważną rolę, na przykład kreatywność była ściślej związana z postępami w matematyce, nawet bardziej niż postępami w sztuce.

Jednym z najbardziej zaskakujących odkryć OECD było to, że w różnych krajach i środowiskach społeczno-ekonomicznych, 15-latkowie wykazywali niższe umiejętności społeczno-emocjonalne niż 10-latkowie. Różnice w umiejętnościach były szczególnie duże w przypadku takich spraw, jak optymizm, zaufanie, energia i towarzyskość. Dodatkowo OECD stwierdziła, że w większości dziewczęta wykazywały większe różnice niż chłopcy.

Warto zatem w okresie dojrzewania podwoić wysiłki związane z kształceniem umiejętności społeczno-emocjonalnych. Jest to szczególnie ważne w czasach, gdy wiele nastolatków boryka się z izolacją społeczną i niepokojem spowodowanym trwającą pandemią.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. Zaczerpnięte z artykułu Sarah D.Sparks w Edweek.org.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Pracuję przy kolejnych zmianach podstawy programowej i przyznaję, że nic się nie zmienia w podejściu...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Prace domowe de novo ab ovo
I taki być powinien finał. Zdanie wypowiedziane przez Macieja Jakubowskiego- różnorodność. Proponuję...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Oddolnie, krok po kroku i z przekonaniem, że tak trzeba
Warto przeczytać książkę i warto zainteresować się KMO. Idea demokratyczna, pociągająca swoją wolnoś...
Ppp napisał/a komentarz do Żywność to wartość
Dlaczego wy ZNOWU robicie zarzuty klientom? Zacznijcie od transportu i handlu - tym jest więcej marn...
Bozena napisał/a komentarz do Spojrzenie na reformę z perspektywy politycznej
Boże pozwól doczekać do emerytury i jak najszybciej uciec ze szkoły, bo tak durnych zmian to jeszcze...
Ppp napisał/a komentarz do Ankieta w klasie szkolnej
DOBRE, tylko z jedną uwagą: te ankiety należy dawać do domu z odbiorem za kilka dni. Na część z tych...
Dorota D napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Oj, w tej mgle przyda się kompas. Tylko, czy wystarczy( tych kompasów) dla wszystkich? 😜Osobiście je...
Agnieszka napisał/a komentarz do Checklista nauczyciela współorganizującego
Zgadzam się. Czasem siedzi w telefonie i przegląda FB.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie