Uczyć Internetu od małego

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageWyniki badań realizowanych przez dwie amerykańskie instytucje non-profit – Common Sense Media i Cable in the Classroom wskazują, że dorośli Amerykanie dostrzegają znaczenie Internetu dla rozwoju swoich dzieci. Jak deklaruje 85% badanych rodziców - od małego starają się uczyć swoje dzieci, w jaki sposób korzystać i zachowywać się w Internecie.

 

Z drugiej strony dużo mniej rodziców potrafi przekazać swoim pociechom wiedzę, na temat tego, w jaki sposób sprawdzić wiarygodność stron albo ocenić, czy strona nie zawiera nierzetelnych, nielegalnych czy nacechowanych uprzedzeniami informacji.

Tego typu badania przynoszą cenne informacje dla edukatorów, wskazują bowiem na luki w wiedzy dzieci na temat Internetu. Wprawdzie dla młodego pokolenia Internet jest naturalnym środowiskiem, w którym dzieci i młodzież funkcjonują od najmłodszych lat, ale w dużej mierze to właśnie od rodziców i szkoły zależy, czy będą one potrafiły efektywnie korzystać z tego narzędzia w późniejszym życiu. Z drugiej strony wsparcia edukacyjnego w zakresie Internetu potrzebują również rodzice, którzy powinni być w pełni świadomi korzyści i zagrożeń oraz kierunków rozwoju sieci, aby móc potem przekazać tę wiedzę dzieciom.

Rodzice wyraźnie dostrzegają zalety Internetu. Większość z nich uważa, że pozwala on zdobyć umiejętności i informacje niezbędne do osiągnięcia sukcesu w szkole, a także pomaga młodzieży rozwijać ich zainteresowania, prezentuje różnorodne kultury i idee, pod wpływem których kształtuje się świadomość młodzieży. Ponad 93% badanych stara się jednak kontrolować strony, które odwiedzają ich dzieci. Najwięcej bezpieczeństwem w sieci przejmują się matki i opiekunki dzieci.

Zdecydowana większość rodziców i opiekunów rozmawia ze swoimi dziećmi na temat zachowania w Internecie i zagrożeń. Starają się również kontrolować od czasu do czasu, czy dzieci stosują się do zaleceń. Z drugiej strony rodzice zachęcają dzieci do poszukiwania i studiowania informacji na temat bieżących wydarzeń, dostrzegając w Internecie olbrzymi potencjał rozwojowy, możliwość kreatywnego wyrażania się i nawiązywania kontaktów z rówieśnikami mającymi podobne zainteresowania.

Oprócz nielegalnych i niebezpiecznych treści, rodzice najbardziej przejmują się coraz większą siłą reklamy i komercyjności serwisów internetowych, obawiają się prostackiego języka używanego często przez młodzież i zmanipulowanych informacji.

„Zalecamy wszystkim rodzicom, aby regularnie rozmawiali ze swoimi dziećmi na temat Internetu, aby wskazywali im profesjonalne źródła informacji, informowali o zasadach bezpieczeństwa w sieci i sposobie zachowania. Powinni też uznać nauczycieli w szkołach jako ważnych partnerów w tej edukacji.” – konkluduje Anne Zehren, prezes Common Media Sense, organizacji, która zajmuje się monitoringiem mediów i prowadzi działania podnoszące jakość przekazu w mediach adresowanego do dzieci i ich rodziców.

Więcej wyników amerykańskiego badania zawiera informacja w portalu eSchoolNews.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu). 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie