Sidebar

10
Wt, Cze

Niezadowalający angielski na etapie wczesnoszkolnym

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Instytut Badań Edukacyjnych zaprezentował pod koniec listopada br. wyniki Badania efektywności nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej (BENJA), które przeprowadzono w ramach Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK). Niestety stwierdzono, że lekcje angielskiego w klasach I-III szkoły podstawowej nie rozwijają dostatecznie dobrze umiejętności komunikacyjnych uczniów w mowie i piśmie.fot. Fotolia.com

BENJA objęło dwie z czterech kluczowych umiejętności językowych – umiejętność słuchania i czytania. Badacze z Pracowni Języków Obcych IBE chcieli opisać czynniki, które odpowiadają za zróżnicowanie umiejętności uczniów na koniec III klasy szkoły podstawowej. Ich analizy wskazują, że wyniki testu z języka angielskiego są silniej zróżnicowane między szkołami w porównaniu z mierzonymi w badaniu SUEK osiągnięciami z języka polskiego i matematyki. "To ważna informacja wskazująca, że szanse na efektywne uczenie się języka angielskiego są silniej, niż w wypadku języka polskiego i matematyki, uzależnione od szkoły" – tłumaczą badacze.

Badanie wykazało, że angliści są formalnie dobrze wykwalifikowani, szkoły są stosunkowo dobrze wyposażone w nowoczesne technologie, a uczniowie pozytywnie nastawieni do nauki języka. Ich umiejętności jednak w obszarze komunikacji w mowie i piśmie są niezadowalające.

Obserwacje lekcji języka angielskiego wskazują na niewielkie zróżnicowanie form pracy, typów zadań oraz rzadkie wykorzystanie autentycznych materiałów językowych, które umożliwiłyby rozwój kompetencji kulturowych. Powodem niskich umiejętności komunikacyjnych uczniów może być dominacja metod podających na lekcjach języka angielskiego. Jednocześnie większość komunikatów wypowiadanych przez nauczyciela jest bardzo krótka, co powoduje niedostateczne zaznajomienie uczniów z dłuższymi wypowiedziami w języku angielskim.

Przeprowadzone badanie BENJA to zdaniem ekspertów IBE pierwsza w Europie próba opisu umiejętności uczniów klas I-III szkoły podstawowej w zakresie języka angielskiego w kontekście szkolnym na podstawie pomiaru przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie uczniów”.

W badaniu umiejętności uczniów wykorzystano zeszyty testowe, które zawierały zadania na rozumienie tekstu słuchanego, rozumienie tekstu czytanego oraz tworzenie wypowiedzi pisemnej. Oprócz testów zostały użyte ankiety i kwestionariusze, które pozwoliły umieścić osiągnięcia testowe uczniów w ich szkolnym i domowym kontekście, a także poznać postawy i motywację uczniów względem nauki języka angielskiego. Zbadany został wpływ tych zmiennych na rzeczywiste wyniki uczniów w testach. Ponadto, deklarowane przez nauczycieli formy i częstotliwość pracy zostały porównane z danymi obserwacyjnymi.

(Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych)

Komentarze (15)
This comment was minimized by the moderator on the site
Dokładnie tak. Trzeba zostawić nudnawe podręczniki z boku i zacząć oglądać bajki, grac w gry, mówić do uczniów tylko po angielsku, prowadzić międzynarodowe projekty np. etwinningu :). Przestać na trochę sprawdzać i testować, a może w czasie tych...
Dokładnie tak. Trzeba zostawić nudnawe podręczniki z boku i zacząć oglądać bajki, grac w gry, mówić do uczniów tylko po angielsku, prowadzić międzynarodowe projekty np. etwinningu :). Przestać na trochę sprawdzać i testować, a może w czasie tych "zabaw" okaże się, że dzieciaki jednak całkiem nieźle sobie radzą.. czyli tak, jak pisze IBE - życia dodać lekcjom :)
More
Sabina
This comment was minimized by the moderator on the site
Różnica polega na tym, że w niektórych szkołach j. angielskiego nauczają specjaliści po anglistyce, a w innych szkołach panie od nauczania początkowego, które ukończyły tylko studia podyplomowe z metodyki nauczania j. angielskiego. To jest przepaść.
Iwona
This comment was minimized by the moderator on the site
Jesteśmy ofiarami dychotomii jeśli chodzi o języki obce, przy równoczesnym skąpieniu godzin w siatkach na ten cel. Gdybym był ministrem edukacji to zamiast rozbijać wszystkie 12 lekcji w siatce na dany etap edukacyjny, czyli po 3 lekcje w...
Jesteśmy ofiarami dychotomii jeśli chodzi o języki obce, przy równoczesnym skąpieniu godzin w siatkach na ten cel. Gdybym był ministrem edukacji to zamiast rozbijać wszystkie 12 lekcji w siatce na dany etap edukacyjny, czyli po 3 lekcje w tygodniu na każdy rok, przydzieliłbym dwanaście godzin (czyli całą ilość godzin) w jednym roku szkolnym na naukę albo angielskiego tylko, albo niemieckiego tylko (sic!). Nie może być mowy o poprawieniu poziomu znajomości języka obcego w szkołach podstawowych gdy na ten cel przeznacza się zaledwie 3-4 godziny tygodniowo, przy czym jeszcze na dodatek germaniści i angliści mają te godziny do podziału między siebie, i w ten sposób tworzymy w uczniach i frustrację (za mało czasu na jeden język - brak widocznych postępów i zniechęcenie, ponieważ proces zapominania zachodzi o wiele szybciej niż proces uczenia się na lekcjach) i mętlik (niemiecki ważny i angielski ważny - uczniowie potem mieszają słówka angielskie i niemieckie). Nauczanie języków obcych zostało bardzo źle pomyślane od podstaw w Polsce.
More
Jan
This comment was minimized by the moderator on the site
Witam i zapraszam do pisanej dyskusji na w/w temat:

Z moich obserwacji wynika, że klasy są zbyt liczne jak na skuteczne nauczania j.angielskiego. I tak należy czynić ukłony w stronę p. R. Giertycha , który jako minister Edukacji WPROWADZIŁ...
Witam i zapraszam do pisanej dyskusji na w/w temat:

Z moich obserwacji wynika, że klasy są zbyt liczne jak na skuteczne nauczania j.angielskiego. I tak należy czynić ukłony w stronę p. R. Giertycha , który jako minister Edukacji WPROWADZIŁ JĘZYK ANG. DO KLAS I-III, ale bez względu na liczbę dzieci. Jesli klasy sa zbyt liczne to nie można oczekiwać cudów.
Dlaczego w prywatynch szkołach sa grupy językowe 10-12 osób i są rezultaty i często uczą w tych szkołąch Ci sami nauczyciele. Nauczyciel ma czas aby aktywnie włączyć wszystkich uczestników spotkania do zabawy, gry przy czym inni sie nie nudza bo jest ich mniej i już znów kolejka na odpowiedź. Również jest nie rozwinięta do końca świadomość językowa rodziców, skoro uczeń w klasie VI mówi, on nie ma słownika pol.-ang. w domu , aby mógł zrobić zadania.
Już go otrzymał ode mnie i problem znikł, ale taka jest rzeczywistość. Zachęcam ,,idzie Mikołaj" poprosić o pomoce z ang.- słowniczki, gry planszowe, książki dla dzieci, tabety, komputery ale nie jest to takie proste. Sama staram się pomagać moim podopiecznym zachęcając ich do udziału w dodatkowych zajęciach, do realizacji projektów np. eTwinning, gdzie dzieci w mniejszej grupie 10 osób, pracują całkiem inaczej, sa pozytwnie nastwaienii da zadan jakie stoja przed nimi i aktywnie pracują z wykorzystaniem metod aktywnych. Nagradzam przy każdej okazji aby zachęcać do zdobywania wiedzy i systematycznego rozwoju nie tylko kompetencji językowych.
Co więcej, nowoczesne nauczanie mówi nam używać środków multimedialnych zwłaszcza przy nauce j. obcych , jak w sali komputerowej w szkole jest mało sprawny Internet.... , w innych go brak, o czym tu mowa. Dobrze tak przesłać testy, nagrania i oceniać a rzeczywistość rządzi się swoimi prawami. Czyż nie?
Chętnie przeczytam opinie innych.
More
Barbara
This comment was minimized by the moderator on the site
Skąd takie wyniki? Język angielski w PL to 2 godz tyg. Dajcie więcej godzin to i wyniki testu będą zadowalające - czyli kompetencje uczniów będą na wyższym poziomie! OTO CAŁA FILOZOFIA!
Ewelina
This comment was minimized by the moderator on the site
Bez przesady z tym słownikiem. Uczniowie mogą najzwyczajniej w świecie wejść w translatora i wybrać dowolny język, włączyć ikonkę z głośniczkiem i posłuchać poprawnej wymowy całych zdań nawet. Natomiast co do Internetu to jest to inny problem,...
Bez przesady z tym słownikiem. Uczniowie mogą najzwyczajniej w świecie wejść w translatora i wybrać dowolny język, włączyć ikonkę z głośniczkiem i posłuchać poprawnej wymowy całych zdań nawet. Natomiast co do Internetu to jest to inny problem, poza szkołami (szczerze powiem że z tego co widzę to i tak Polska stoi na naprawdę przyzwoitym poziomie pod tym względem w porównaniu z innymi krajami, no ale my jak zwykle porównujemy się z najlepiej usieciowioną na świecie Skandynawią, i słusznie zresztą). Co do liczby uczniów w klasach to oczywiście to jest fakt że jest tych uczniów w grupach za dużo, ale również powinni oni mieć lekcję języka angielskiego codziennie, od poniedziałku do piątku w każdy dzień - inaczej nic z tego nie będzie, bo język polski jest jednak językiem słowiańskim a angielski germańskim, i wymowa i pisownia są trudne, ponadto w TV polskie stacje nagminnie nie zachowują oryginalnej wypowiedzi mówiących, co jest standardem np. w Skandynawii, gdzie jak np. do Szwecji przybywa z wizytą VIP z zagranicy to Szwedzi w serwisie informacyjnym słuchają oryginalnej wypowiedzi po angielsku i równocześnie czytają 'subtitles' po szwedzku, a zatem mają lekcję języka ojczystego i angielskiego za jednym zamachem (ten przykład jest już tak stary że towarzyszy mi odruch wymiotny gdy po raz chyba tysięczny go przytaczam, no i co? - jak grochem o ścianę!). Osobiście mam przeświadczenie że władze oświatowe w Polsce mają zgoła odmienny ukryty cel: zablokować setkom tysięcy polskich uczniów znajomość współczesnego ligua franca, jakim jest bez wątpienia język angielski. Do takiego przykrego wniosku skłania mnie obserwacja tego wszystkiego co nie jest robione, a łatwo robione by być mogło gdyby tylko była taka wola odgórna, bo niestety w polskiej szkole wszystkie sznurki są trzymane przez bojącą się zmian władzę oświatową która za wszelką cenę i koniecznie musi wszystkim dyrygować - jakie to jest żałosne!!!
More
Jan
This comment was minimized by the moderator on the site
Gdy uczniowie mają angielski w wymiarze mniejszym niż 3 godziny tygodniowo wówczas proces zapominania zachodzi szybciej aniżeli uczenia się nowych rzeczy i to jest właśnie przepis na wielką, ogólnopolską demotywację polskich uczniów do uczenia...
Gdy uczniowie mają angielski w wymiarze mniejszym niż 3 godziny tygodniowo wówczas proces zapominania zachodzi szybciej aniżeli uczenia się nowych rzeczy i to jest właśnie przepis na wielką, ogólnopolską demotywację polskich uczniów do uczenia się języka angielskiego. Jak sprytnie to zostało przez kogoś pomyślane! Tylko potem ja ucząc starszych uczniów nie mogę popatrzyć im prosto w oczy gdy oni mi mówią: "przecież i tak mamy teraz już tyle obowiązków że choćbyśmy bardzo chcieli to my już tego angielskiego nigdy nie będziemy mogli się nauczyć" - tak mi mówią!!! I dlatego trafia mnie jak widzę co się wyprawia z dziećmi w podstawówkach zamiast ich po prostu uczyć w małych grupach, po pięć razy w tygodniu, języka angielskiego. Czy to prawda że oni tam w MEN-ie nic nie robią tylko siedzą i główkują co by jeszcze można było w oświacie zepsuć?
More
Jan
This comment was minimized by the moderator on the site
Jestem taką Panią. Czuję się urażona Pani komentarzem.
Jolanta Okuniewska
This comment was minimized by the moderator on the site
No właśnie - i jak mi pokazują osobiste obserwacje - te panie dają radę, a specjaliści po anglistyce - niekoniecznie.
Bo na tym poziomie nauczania języka znacznie ważniejsza od znajomości tegoż języka i bezgranicznej wiedzy kulturowej jest wiedza...
No właśnie - i jak mi pokazują osobiste obserwacje - te panie dają radę, a specjaliści po anglistyce - niekoniecznie.
Bo na tym poziomie nauczania języka znacznie ważniejsza od znajomości tegoż języka i bezgranicznej wiedzy kulturowej jest wiedza o dziecku, mechanizmach jego uczenia sie i metodyce nauczania maluchów ([I]young learners)[/I] własnie . Tego na filologiach nie nauczają, a już na pewno nie stwarzają okazji do praktykowania, prawda?

Na wszelki wypadek skasowano kolegia językowe. :( Po co maja zagrażać specjalistom po anglistyce, romanistyce, germanistyce? :(
More
Ewa K.
This comment was minimized by the moderator on the site
proszę wierzyć, że samo posiadanie nowoczesnych technologii nie oznacza ich umiejętnego wykorzystania. "Szkoły są stosunkowo dobrze wyposażone w nowoczesne technologie" - a dlaczego nie zbadano umiejętności skutecznego korzystania z nich ?...
proszę wierzyć, że samo posiadanie nowoczesnych technologii nie oznacza ich umiejętnego wykorzystania. "Szkoły są stosunkowo dobrze wyposażone w nowoczesne technologie" - a dlaczego nie zbadano umiejętności skutecznego korzystania z nich ? Częstym obrazkiem na studiach była sytuacja kiedy wykładowca przynosił projektor z "pokoju-wypożyczalni" i prosił nas, słuchaczy o pomoc w podłączeniu. Nie wiedział, że można nawet wyregulować ogniskową. Od swojego dziecka wiem, że często tablica interaktywna służy tylko jako wieszak lub prawie zawsze jako flipchart. A gdzie graficzne, ciekawe programy interaktywne ?
Co do nauki samych języków - nie sądzę, że cyfrowe pracownie językowe w szkołach są częstym wyposażeniem...
___
sm.edu.pl
More
Piotr J.
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Pokaż więcej
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie