Nauczyciele na starcie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

To, co jest potrzebne w procesie dążenia do bycia idealnym nauczycielem, to przede wszystkim pasja – zauważa dr Dominika Walczak z Instytutu Badań Edukacyjnych. Początkujący nauczyciele mogą mieć pewne braki w praktycznym przygotowaniu do zawodu, ale te mogą być szybko nadrobione w praktyce. Nie może im natomiast zabraknąć pasji.(C) Monkey Business - Fotolia.com

Podczas debaty „Wyprawka dla nauczyciela“ zorganizowanej przez redakcję Gazety Wyborczej i CEO w dniu 10.05 br., dr Dominika Walczak, współautorka badań „Początkujący nauczyciele“ zrealizowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych, zaprezentowała wnioski dotyczące oceny nauczycieli na zawodowym starcie (staż pracy mniejszy niż 5 lat).

Jak zaznaczyła dr Walczak, prezentowane wyniki stanowią podsumowanie badań jakościowych i nie można z nich wyciągać wniosków pod adresem całej grupy nauczycieli na starcie kariery szkolnej. Niemniej jednak wyniki zebrane w wywiadach z młodymi nauczycielami dostarczają wiele cennych informacji o tej grupie zawodowej.

Jak się okazuje, początkujący nauczyciele są świadomi swoich mocnych i słabych stron. Poproszeni o samoocenę wskazują następujące swoje słabe strony:

  • problemy z utrzymaniem dyscypliny w klasie,
  • trudności w relacjach z uczniami,
  • bezradność w zetknięciu z problemami uczniów,
  • brak kompetencji wspierających kontakt z rodzicami uczniów,
  • problemy z czynnościamiadministracyjno-sprawozdawczymi,
  • nieznajomość obowiązującego prawa oświatowego,
  • trudności z zarządzaniem procesem kształcenia uczniów,
  • trudności w zarządzaniem własnym budżetem czasu.

Natomiast jako swoje atuty początkujący nauczyciele wymieniali przede wszystkim wiedzę merytoryczną w zakresie przedmiotu, metodyki nauczania, chęć dalszej nauki, zdobywania wiedzy.

Interesującą część wystąpienia dr Walczak stanowiła prezentacja oczekiwań dyrektorów szkół względem nauczycieli zaczynających pracę w szkole. Jaki jest ten wymarzony ideał początkującego nauczyciela? Zobaczmy:

Badania „Początkujący nauczyciele“ zrealizowano wiosną i latem 2011 r. w 45 szkołach z trzech województw: łódzkiego, małopolskiego i warmińsko-mazurskiego. Do badania wybrano placówki trzech typów: szkoły podstawowe, gimnazja i ponadgimnazjalne (po 15). Znalazły się w nich przeważnie szkoły publiczne (41) i z miast powyżej 100 tys. mieszkańców (27). IBE przeprowadził 76 indywidualnych wywiadów pogłębionych z nauczycielami pracującymi w zawodzie nie dłużej niż 5 lat oraz 45 indywidualnych wywiadów pogłębionych z dyrektorami szkół.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie