Nauczyciele na starcie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

To, co jest potrzebne w procesie dążenia do bycia idealnym nauczycielem, to przede wszystkim pasja – zauważa dr Dominika Walczak z Instytutu Badań Edukacyjnych. Początkujący nauczyciele mogą mieć pewne braki w praktycznym przygotowaniu do zawodu, ale te mogą być szybko nadrobione w praktyce. Nie może im natomiast zabraknąć pasji.(C) Monkey Business - Fotolia.com

Podczas debaty „Wyprawka dla nauczyciela“ zorganizowanej przez redakcję Gazety Wyborczej i CEO w dniu 10.05 br., dr Dominika Walczak, współautorka badań „Początkujący nauczyciele“ zrealizowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych, zaprezentowała wnioski dotyczące oceny nauczycieli na zawodowym starcie (staż pracy mniejszy niż 5 lat).

Jak zaznaczyła dr Walczak, prezentowane wyniki stanowią podsumowanie badań jakościowych i nie można z nich wyciągać wniosków pod adresem całej grupy nauczycieli na starcie kariery szkolnej. Niemniej jednak wyniki zebrane w wywiadach z młodymi nauczycielami dostarczają wiele cennych informacji o tej grupie zawodowej.

Jak się okazuje, początkujący nauczyciele są świadomi swoich mocnych i słabych stron. Poproszeni o samoocenę wskazują następujące swoje słabe strony:

  • problemy z utrzymaniem dyscypliny w klasie,
  • trudności w relacjach z uczniami,
  • bezradność w zetknięciu z problemami uczniów,
  • brak kompetencji wspierających kontakt z rodzicami uczniów,
  • problemy z czynnościamiadministracyjno-sprawozdawczymi,
  • nieznajomość obowiązującego prawa oświatowego,
  • trudności z zarządzaniem procesem kształcenia uczniów,
  • trudności w zarządzaniem własnym budżetem czasu.

Natomiast jako swoje atuty początkujący nauczyciele wymieniali przede wszystkim wiedzę merytoryczną w zakresie przedmiotu, metodyki nauczania, chęć dalszej nauki, zdobywania wiedzy.

Interesującą część wystąpienia dr Walczak stanowiła prezentacja oczekiwań dyrektorów szkół względem nauczycieli zaczynających pracę w szkole. Jaki jest ten wymarzony ideał początkującego nauczyciela? Zobaczmy:

Badania „Początkujący nauczyciele“ zrealizowano wiosną i latem 2011 r. w 45 szkołach z trzech województw: łódzkiego, małopolskiego i warmińsko-mazurskiego. Do badania wybrano placówki trzech typów: szkoły podstawowe, gimnazja i ponadgimnazjalne (po 15). Znalazły się w nich przeważnie szkoły publiczne (41) i z miast powyżej 100 tys. mieszkańców (27). IBE przeprowadził 76 indywidualnych wywiadów pogłębionych z nauczycielami pracującymi w zawodzie nie dłużej niż 5 lat oraz 45 indywidualnych wywiadów pogłębionych z dyrektorami szkół.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie