Nie wszyscy studenci wybierają e-podręczniki

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyWyniki badania przeprowadzonego w 2010 r. w amerykańskich college’ach przez organizację NACS (National Association of College Stores) wskazują, że studenci wcale nie są otwarci na elektroniczne podręczniki. Aż 74% z nich preferowało drukowane podręczniki jako bardziej wygodne do nauki, pomimo, że mogli na studiach korzystać również z ich wersji elektronicznych.
 
Ponad połowa badanych studentów z 19 uczelni przyznała, że „nie mają przekonania do elektronicznych podręczników i nie rozważałaby ich zakupu nawet wówczas, gdyby były łatwo dostępne. Podobne wyniki przyniosło badanie studenckiej organizacji PIRG (Student Public Interest Research Group), zajmującej się analizą warunków studiowania na amerykańskich uczelniach. W tym drugim badaniu 70% studentów przyznało, że jeśli tylko cena podręcznika papierowego nie jest zbyt wysoka, wybrałoby wersję książkową, a nie elektroniczną.

Być może znaczenie ma tu siła przyzwyczajeń i studenci nie są jeszcze gotowi do efektywnego wykorzystania e-booków w nauce, mimo, że mają do nich dostęp online w urządzeniach mobilnych, które znajdują się w ich kieszeniach i torbach. Przedstawiciele NACS wskazują, że odsetek ten może szybko zmaleć, gdy studenci przyzwyczają się do podręczników w elektronicznych gadżetach. Jak zauważyła Laura Cozart zajmująca się badaniami w NACS, w sumie nie ma w wynikach badania nic dziwnego – każdej innowacji zajmuje trochę czasu zdobycie rynku.

badania i analizyAktualny trend na rynku potwierdzają również wyniki sprzedaży. Firmy oferujące treści edukacyjne na elektroniczne czytniki (eReader) przyznają, że sprzedaż podręczników stanowi jedynie ok. 2-3% wartości ich sprzedaży. Zdaniem Laury Cozart może ona wzrosnąć do około 12% w 2012 r. pod warunkiem, że twórcy e-podręczników stworzą bardziej interaktywne wersje podręczników, a studenci przyzwyczają się do ich używania w wersji elektronicznej.

Co ciekawe, wstrzemięźliwość w korzystaniu z e-booków nie oznacza, że studenci nie czytają w urządzeniach mobilnych. 44% badanych przez NACS regularnie korzysta z zasobów informacyjnych i edukacyjnych sieci za pośrednictwem telefonów, tabletów, multimedialnych odtwarzaczy.

Okazuje się również, że podejście studentów może się zmienić diametralnie, gdy uczelnia wyposaży ich w urządzenia mobilne do osobistego użytku. W Szkole Biznesu Darden na Uniwersytecie Wirginia zaoferowano studentom pierwszego roku czytniki Kindle DX, pytając się ich uprzednio, czy będą z na nich chcieli używać e-podręczników. Tylko 10% studentów odmówiło – 62 studentów zdecydowało się wziąć udział w pilotażu wykorzystującym Kindle DX w codziennej nauce.

Podobny projekt przeprowadzono na Uniwersytecie Princeton – tam studenci zwracali uwagę na niedogodności w korzystaniu z urządzeń Kindle – zwłaszcza przy podkreślaniu fragmentów publikacji, wstawianiu notatek, swobodnym przerzucaniu stron w poszukiwaniu właściwego fragmentu w podręczniku.

NACS jest organizacją zrzeszającą ponad 3000 firm oferujących usługi dla edukacji.
 
(Źródło: eSchoolNews.com)
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym) 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie