system oświatyMinisterstwo, wydziały edukacji, kuratoria, okręgowe komisje egzaminacyjne, dyrekcje szkół – ugrzęźli w dorywczej edukacji. Raz się złapią za to, innym razem za tamto, ale do stałej roboty się nie biorą. Są mistrzami fuch, chwilowych zleceń społecznych, nagłych zamówień polityków. Wtedy stawiają sobie i swoim podwładnym wymogi maksymalne.

 

ImageNie ma ścisłej definicji szkół demokratycznych. W placówkach określanych tym mianem zwraca się uwagę przede wszystkim na to, że każdy uczeń sam decyduje, czego i w jaki sposób się uczy.  Uczniowie i nauczyciele na zebraniach, w których uczestniczy cała szkolna społeczność, wspólnie ustanawiają obowiązujące w szkole zasady, kierując sie mottem: jeden człowiek – jeden głos.

 

ImageWokół podręczników szkolnych zrobił się duży szum spowodowany ostatnią decyzją ministra edukacji dotyczącą zmian w programach nauczania matematyki i języka polskiego. Od razu nauczyciele podnieśli larum, że będą zmuszeni do poniesienia dodatkowych kosztów związanych z zakupem książek.

 

ImageŻyjemy w specyficznych czasach, które jeden z ważniejszych współczesnych filozofów – Zygmunt Bauman – określił mianem „płynnej nowoczesności”[1]. Charakteryzuje je duża zmienność, płynna sytuacja polityczna i społeczna, przenoszenie się kapitału przez granice i kontynenty oraz nacisk na elastyczność uczestników rynku pracy.

 

ImagePo roku od zapowiedzi twórcy YouTube Steve Chen’a pojawiła się strona internetowa z filmami przeznaczonymi dla telefonów komórkowych. Pod adresem http://m.youtube.com można znaleźć uproszczoną wersję serwisu filmowego wraz z wyszukiwarką. Mamy zatem do czynienia z kolejnym przełomem w komunikacji i rozrywce. A może także w edukacji?

 

ImagePodstawowa wiedza o finansach jest niezbędna dla osiągnięcia osobistych celów życiowych lub zawodowych. Tymczasem z sondażu firmy VISA wynika, że tylko 5% dorosłych Amerykanów nauczyło się zarządzania finansami w szkole podstawowej lub średniej. Zwiększenie umiejętności najmłodszych w tym zakresie powinno stać się priorytetem zarówno szkoły, jak i rodziców.

 

ImageWłaściwe wykorzystanie komputerów i nowych technologii w procesie edukacji jest niezbędne dla prawidłowego rozwoju społeczno-ekonomicznego krajów UE. Stowarzyszenie Miasta w Internecie opublikowało materiały z projektu SIRMA „Regionalne e-środowisko edukacyjne – rozwiązania ICT wspierające system edukacji szkolnej oraz zarządzanie oświatą.”

 

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

fajny pomysł😀
Fizyka, chemia i biologia to są różne dziedziny nauki. Wypracowały różne metody, zestawy pojęć i "pr...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Przyroda w szkole, czyli co może nas czekać w 2026 r.
Kluczem do zmiany zawsze są nauczyciele. To oni zmieniają edukację na lepsze, a nie ministerstwo. Zm...
Zlikwidujmy oceny - wydaje się to proste rozwiązanie, przemawia za nim chęć wygaszenia nadmiernej i ...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Jak szybko wydać 10 milionów?
Sprawa wydaje się bulwersująca, aczkolwiek po części wynika z narzucenia samym sobie (jesteśmy w tym...
Małgorzata napisał/a komentarz do Kryzys wizerunkowy
,,Pręgież ?"...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Maszyna Cezara, czyli przygody z szyframi
Tu jest link do zdjęcia linijki Cezara: https://edunews.pl/images/obrazki/linijka-cezara01.jpg - roz...
Młodzi nauczyciele nie otworzyli jeszcze wszystkich drzwi w tym zbudowanym na krzemie pałacu AI. AI ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie