Edukacja nie musi być nudna. Wiele zależy od formy, w której
przekazywana jest wiedza. Im bliższa jest ona oczekiwaniom uczących
się, tym nauka może być ciekawsza i bardziej angażująca. Im
więcej łączenia zabawy i edukacji, tym lepiej dla
edukacji – z takim założeniem realizowany był w gimnazjach Warszawy projekt Finanse.mp3. Wczoraj poznaliśmy jego laureatów.
W dokumentach nowej podstawy programowej odnajdujemy następujący
zapis: „ponieważ środki społecznego przekazu odgrywają we współczesnym
świecie coraz większą rolę, każdy nauczyciel powinien poświęcić dużo
uwagi wychowaniu swoich uczniów do ich właściwego odbioru i
wykorzystania, czyli edukacji medialnej”. Czy każdy z nauczycieli ma dbać o
edukację medialną?
Umiejętność rozumienia mediów i ich wykorzystywania na co dzień można
zaliczyć do najważniejszych kompetencji potrzebnych młodym ludziom w
rzeczywistości medialnej XXI wieku. Wobec niedoboru edukacji medialnej
w polskich szkołach, warto więc wspierać uczniów, którzy prowadzą
szkolne media. Stąd pomysł na konkurs Qmam Redakcję.
W wielu krajach świata toczy się debata na temat
obowiązkowych zajęć z edukacji finansowej w szkołach średnich. Decyzję podjęły już władze oświatowe kanadyjskiej prowincji Ontario, a
podobnym projektem zajmuje się też rząd brytyjski. Prawdopodobnie
badanie umiejętności finansowych uczniów będzie elementem
najbliższej edycji badań PISA prowadzonych przez OECD.
Badanie jakości powietrza, wody, stanu zanieczyszczenia środowiska,
warsztaty meteorologiczne i lekcja angielskiego o równości płci - to
przykładowe inicjatywy, które już podejmują polskie szkoły w ramach
Edukacji na temat Zrównoważonego Rozwoju – programu ONZ, którego celem
jest kształtować harmonijne społeczeństwo przyszłości.
Każdy troskliwy rodzic wierzy, że jego dziecko jest wyjątkowe:
wrażliwe, zdolne, inteligentne. Każdy rodzic ma rację. Małe dzieci,
wykazują wielkie zainteresowanie światem, szybko nabywają nowe
umiejętności, wierzą, że potrafią się nauczyć i mają odwagę
eksperymentowania. Dzieci są idealnymi kandydatami na naukowców, badaczy,
konstruktorów, twórców.
Żyjemy w świecie, który jest w coraz większym stopniu globalny.
Ogólnoświatowa współzależność zwiększa się; nasze życie jest coraz
bardziej splecione z życiem innych ludzi na całym świecie. Ale
jednocześnie w tym świecie zwiększają się rozbieżności i nierówność. Globalne problemy i wyzwania – bieda, zrównoważony rozwój, pokój – wymagają rozwiązań ogólnoświatowych.