Wiem. Czuję… Pomagam! – nowe inspiracje do zajęć z uczniami

fot. Kulczyk Foundation

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Jeśli nie rozumiemy innych, trudno nam przejąć się ich sprawami, poczuć, że ich problemy są także nasze. A jeśli tego nie czujemy, to trudno nam pomagać i działać razem z przekonaniem, że łączy nas wspólny cel” – napisała Dominika Kulczyk we wprowadzeniu do nowej, trzeciej edycji scenariuszy „Wiem. Czuję… Pomagam!” inspirujących do prowadzenia ciekawych zajęć z młodzieżą w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Można je już otrzymać od Kulczyk Foundation.

„Chcielibyśmy, aby nasze inspiracje do zajęć pomogły nauczycielom i wychowawcom w wychowaniu dzieci na dobrych ludzi. To lekcje empatii. Prezentujemy historie z całego świata, by dzieci poczuły, że ich rówieśnicy z Polski i z innych, często odległych, krajów mają z nimi tak wiele wspólnego" – podkreśla Dominika Kulczyk, prezes Kulczyk Foundation.

Właśnie ruszyły zapisy na najnowszą edycję scenariuszy zajęć „Wiem. Czuję… Pomagam!” przygotowaną przez Kulczyk Foundation. Przeznaczone są dla nauczycieli, ale i konsultantów pracujących w ODN-ach, bibliotek czy ośrodków akademickich. Wystarczy zgłosić akces i wypełnić formularz, a multimedialne scenariusze wkrótce przyjdą pocztą.

Projekt objął honorowym patronatem Rzecznik Praw Dziecka. „Dzisiejszy świat pędzi w zawrotnym tempie. Często potykając się o własne nogi. Wiedza to potęga, kto ma informacje, ten rządzi – przekonuje wielu. Tymczasem ja wolę, aby człowiek, zwłaszcza ten najmłodszy, znalazł trochę czasu, by zastanowić się głębiej, przeżyć, zrozumieć nie tylko powiązania faktów i równania, ale i wartości. Tak, by stały się jego.” – napisał Marek Michalak w liście do fundacji.

"Wiem, bo warto zrozumieć innych, zrozumieć świat. Czuję, bo warto poczuć, że ludzie pozornie obcy mogą nam być bardzo bliscy. Pomagam, bo warto działać, jeśli ktoś potrzebuje pomocy" – wyjaśnia Dominika Kulczyk. „Wiem. Czuję… Pomagam!” to 16 scenariuszy zajęć – 8 dla uczniów w wieku 10-12 lat i 8 dla uczniów w wieku 13-15 lat. Do każdego zeszytu dla danej grupy wiekowej dołączona jest płyta z materiałami filmowymi, dobranymi w ten sposób, aby odpowiadały możliwościom percepcyjnym dziecka.

W tej edycji scenariuszy wykorzystane zostały autentyczne historie związane z akcjami pomocowymi, które Kulczyk Foundation prowadziła w Tanzanii, Kolumbii, Beninie, Polsce, Wietnamie, Malawi, Brazylii, Timorze Wschodnim. Każdy ze scenariuszy poprzedzony jest wstępem przybliżającym zarówno problematykę danego kraju, jak i wartości, postawy, które są treścią zajęć. "Scenariusze zajęć przygotowaliśmy w taki sposób, aby spełniły wszystkie wymogi związane z zasadami edukacji szkolnej. Poruszamy ważne, często niełatwe tematy, ale w ten sposób, żeby dziecko dzięki nim z korzyścią dla siebie i otoczenia rozwijało swoją wiedzę, wyobraźnię, wrażliwość" – tłumaczy Marta Schmude-Olczak, Dyrektor Zarządzająca Kulczyk Foundation.

Do zeszytów ze scenariuszami dołączona jest płyta z materiałami multimedialnymi. Scenariusze są bezpłatne i można je zamówić wypełniając formularz na stronie www.wiemczujepomagam.pl.

Kulczyk Foundation to międzynarodowa organizacja, która wykorzystuje najlepszą możliwą wiedzę o zarządzaniu i inwestycjach społecznych do inicjowania realnych zmian społecznych poprzez tworzenie standardów efektywnego działania. Celem Kulczyk Foundation jest budowanie trwałych mechanizmów zmieniających otoczenie, ale i angażujących społeczności lokalne. Projekty Kulczyk Foundation to, m.in. program wsparcia systemu żywienia dzieci w Polsce „Żółty Talerz”, inspiracje do zajęć z dziećmi i młodzieżą „Wiem. Czuję... Pomagam!” oraz serial dokumentalny „Efekt Domina” i związane z nim akcje pomocowe prowadzone na całym świecie. Właśnie to ostatnie przedsięwzięcie stało się podstawą dla stworzenia scenariuszy zajęć.

Jednym z Partnerów tej inicjatywy jest Edunews.pl.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie