Otyłość i nadwaga dzieci i dorosłych jest problemem globalnym. Z danych opublikowanych w ub. roku przez czasopismo medyczne The Lancet wynika, że w 2018 roku liczba otyłych dzieci i nastolatków na świecie wzrosła do 124 milionów, a u 213 milionów odnotowano nadwagę. Polska nie jest tutaj „zieloną” wyspą. Tkwimy w głównym trendzie światowym i nic na razie nie zanosi się, abyśmy chcieli się z niego „wynieść”.
Trudne tematy, ważne rozmowy – o terapeutycznej roli filmu w edukacji
W obecnym świecie film jest dziedziną sztuki, która towarzyszy dzieciom niemal od pierwszego roku życia. Dzieci i młodzież bardzo szybko wkraczają w świat kultury masowej, a film jest jego częścią. Młodzi ludzie żyją teraz online, a przez ich głowy każdego dnia przechodzą dziesiatki ruchomych obrazów. Potrafią bez problemu nagrać film i wrzucić go do sieci. Jednak, czy potrafią również z taką samą swobodą opowiadać o emocjach zawartych w dziele filmowym? Czy potrafią tak dobierać projekcje, by treści w nich zawarte były nie tylko atrakcyjne, ale również wartościowe?
Film na lekcjach i po lekcjach
Czy w szkole jest miejsce na edukację filmową? Czy można uczyć poprzez film? Czy film może pomóc lepszemu zrozumieniu historii Polski, a szczególnie ostatnich 100 lat naszej niepodległości? Oczywiście, że tak! Przekonuje o tym 9-letnie doświadczenie „Filmoteki Szkolnej. Akcja!”, czyli projektu edukacji filmowej realizowanego przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej w kilkuset szkołach w całej Polsce.
Edukacja medialna dla rozwoju społecznego
Na co dzień jesteśmy głęboko zanurzeni w strumieniach informacji. Bombardują nas treści z mediów tradycyjnych i społecznościowych. Nie wszystkie informacje są prawdziwe, sprawdzone, nie wszystkie pozostają bez wpływu na nasze emocje. I młodzi i dorośli mają spory kłopot z selekcją i weryfikacją treści, zdarza się, że głęboko wierzymy w tzw. fake news... O edukacji medialnej w świecie cyfrowego konsumpcjonizmu rozmawiano na III Kongresie Edukacji Medialnej w Gdańsku (25-26.10.2018).
Edukacja medialna i cyfrowy konsumpcjonizm
Edukacja medialna to temat w polskiej szkole wciąż raczej zaniedbany, mimo że każdy uczeń to także konsument informacji. Czasu wystarcza na omówienie kilku tematów i rozwinięcie podstawowych umiejętności. Jednym z ważnych zadań stojących obecnie przed edukacją medialną jest zwrócenie uwagi na paradoks nowych technologii: z jednej strony sprzyjają demokratyzacji i pluralizacji, zaś z drugiej za sprawą zaawansowanych i nowoczesnych komputerowych technik obliczeniowych mogą stać się narzędziem inwigilacji oraz manipulacji.
Jak nauczać empatii? Zacznij od odpowiednich materiałów
Ruszyły zamówienia na bezpłatne, multimedialne materiały edukacyjne przeznaczone do nauczania dzieci postawy empatycznej. To już trzecia edycja cieszących się dużą popularnością wśród nauczycieli zeszytów z gotowymi scenariuszami lekcji, które we współpracy z ekspertami przygotowuje Kulczyk Foundation. Składający zamówienie w najbliższych dniach, otrzymają materiały jeszcze w tym miesiącu, a wśród nich pierwsze wydanie zeszytów dla przedszkolaków oraz młodzieży powyżej 15 roku życia.
Samorządy Mają Głos, czyli jak młodzi ludzie głosują
Przy nadchodzących wyborach samorządowych po raz kolejny powraca temat frekwencji wyborczej. W Polsce jest ona wyjątkowo niska, szczególnie na tle innych europejskich krajów. Okazuje się, że najczęściej nie głosują młodzi wyborcy, w wieku 18-21 lat. Bierność w szkole przekłada się na bierność w życiu dorosłym. Czy można temu zapobiec?
Ostatnie komentarze