Udane życie pokazywane w mediach społecznościowych staje się coraz mniej realne i niemal nieosiągalne. Może to powodować wśród młodych ludzi niezdrową pogoń za popularnością, ogromną presję na „polubienia”, a także obniżać poczucie własnej wartości i zadowolenia ze swojej codzienności. Między innymi na te problemy – pogłębiające się w dobie pandemii, kiedy życie niemal w całości przeniosło się do sieci – zwraca uwagę nowa kampania Polskiego Centrum Programu Safer Internet (PCPSI) #Bezpresji.
Filmy w rozwijaniu umiejętności społeczno-emocjonalnych
Warto częściej sięgać po filmy na zajęciach wychowawczych (i nie tylko na nich). Możemy dzięki nim rozbudzać zainteresowania, pobudzać (pozytywne) emocje, głębiej ukazywać problemy, z którymi powinniśmy (lub będziemy) się mierzyć. Materiał filmowy daje zawsze możliwość zobaczenia innego punktu widzenia i stwarza miejsce dla wyrażania trudnych uczuć i emocji w bezpiecznym środowisku.
O tym, jak uczę się storytellingu
Wielokrotnie przekonywałem studentów, że muszą nauczyć się nieustanie się uczyć, być gotowym na ciągłe uczenie się przez całe życie. W sumie to nic dziwnego, bo Homo sapiens od swojego zarania uczy się całe życie. Nigdy jednak wcześniej środowisko wokół niego tak szybko się nie zmieniało, wymuszając ciągle i głębokie zmiany w swoim sposobie życia i działania. Sprawcą tych zmian jest sam człowiek i jego kultura. Dotyczy to także komunikacji i przekazywania wiedzy jak i całego systemu edukacji, od przedszkola po uniwersytet.
Szkolny krajobraz - rozwiązania oparte na przyrodzie
O ekologii uczymy od lat. Temat ten pojawia się wokół nas tak często, że przywykliśmy do tego słowa i przestaliśmy zwracać na nie uwagę. Pewne zachowania proekologiczne stały się już naszą codziennością. To jednak nie wystarcza. Stan środowiska naturalnego stale się pogarsza. Jednym z powodów jest fakt, że ludzie nie czują się odpowiedzialni za swoje otoczenie.
Dobry start
Ten wrzesień jest po wieloma względami inny niż znane nam do tej pory. Pytania dotyczące względów bezpieczeństwa mnożą się, odpowiedzi wciąż brakuje. A do tego wydłużony czas, w którym uczniowie byli pozbawieni własnego towarzystwa. Czy łatwo w tej atmosferze zaczynać kolejny rok szkolny? Wszystko zależy od nas.
Lampiony nie-szczęścia
Mimo corocznych apeli, Polacy nadal masowo puszczają „lampiony szczęścia”. Rozumiemy, że wygląda to na miłą i nieszkodliwą rozrywkę, no i co najważniejsze dla wielu, atrakcyjnie prezentuje się na zdjęciach z wakacji, ale jak zwykle, to środowisko płaci cenę naszej zabawy. Niestety, ta moda trwa już kilka lat. Niska cena i powszechna dostępność na stoiskach z wakacyjnym asortymentem, kusi turystów. Czy jednak zdajemy sobie sprawę ze wszystkich konsekwencji puszczania lampionów?
Trochę o klimacie...
„Sorry, ale taki mamy klimat…” – ten tekst zapewne wielu z nas wciąż pamięta. W tym roku po raz kolejny możemy obserwować anomalie pogodowe. Wakacje to dobry czas na obserwacje zmieniającego się klimatu i edukację ekologiczną. Ekstremalne zjawiska pogodowe będą bowiem w Polsce coraz częstsze i intensywniejsze. Zmiany klimatyczne, postępujące znacznie szybciej niż przewidywały to modele, sprawiają, że naprzemienne susze i powodzie z roku na rok stają się coraz częstsze i przybierają na sile.