Sidebar

10
So, Maj

Nowoczesna edukacja na wyciągnięcie ręki

Nowoczesna edukacja
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tempo rozwoju technologicznego, w tym technologii, które mogą być wykorzystane w nauczaniu szkolnym i akademickim, może przytłaczać. Media co chwila bombardują nas informacjami o urządzeniach, które mogą nam się przydać. Nauczyciele i uczniowie powinni się jednak z tego cieszyć, bo przecież mamy coraz więcej narzędzi do nauki. Tylko czy z nich korzystają?Gimnazjum w Zawadzkiem

Pytanie o korzystanie z narzędzi jest zasadne (także pytanie, jak z nich korzystamy). Tempo rozwoju technologii (także oprogramowania) jest tak duże, że większość osób nie potrafi do końca wykorzystać potencjału urządzeń, z którymi mają do czynienia. Nie inaczej jest w szkołach. Oswajanie się nauczycieli z nowymi rozwiązaniami trwa długo, a program nauczania przecież trzeba zrealizować. Nie ma czasu na innowacje, poszukiwania – zauważy niejeden nauczyciel. W ten sposób wiele z ciekawych narzędzi, które pozostają (cały czas) w naszym zasięgu (kliknięcie myszką), nie jest używanych.

Oczywiście, obowiązujący model kształcenia nie ułatwia kreatywnym nauczycielom pracy. Nastawienie na testy sprawdzające wiedzę, nie przyczynia się do rozwoju kreatywności i eksperymentowania w szkole. Niestety, zaczniemy zaraz odczuwać skutki przyjętych rozwiązań. Wszystko co nie jest nastawione na przejście testu, zaczyna być porzucane (coraz częściej także na życzenie rodziców i uczniów!). W ten sposób polski system oświaty doprowadzi do karłowatości edukacji. Sprowadzenie wszystkiego do wspólnej podstawy testu zahamuje rozwój intelektualny i kulturalny uczniów, którzy nie będą w stanie rozwijać w szkole swoich talentów. Będą to czynić poza szkołą, coraz częściej dzięki i z wykorzystaniem technologii, a po paru latach stwierdzą, że szkoła była dla nich straconym czasem. Właśnie takie wyniki przyniosły m.in. wieloletnie badania młodzieży amerykańskiej, więc po polskich uczniach spodziewałbym się podobnych ocen, niestety...

Uważam, że zmiany w systemie oświaty nastąpią tylko wówczas, gdy nauczyciele zmienią metody nauczania i sięgną odważniej po technologie edukacyjne. Wiemy, że uczniowie głównie się nudzą na zajęciach. Większość z nich nie potrafi zrozumieć przekazu w podręczniku lub w formie wykładu. Nie widzą (może słusznie?) potrzeby zgłębiania większości zagadnień, o których spokojnie, bez nerwów i straty czasu mogą dowiedzieć się w każdej chwili, np. wykorzystując swój telefon komórkowy. Ożywiają się, gdy zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem komputerów, tablic interaktywnych i innych urządzeń multimedialnych (nawet zwykłych pilotów do głosowania). Dlatego warto eksperymentować i korzystać z udogodnień, jakie już oferują nowe technologie praktycznie każdej szkole. Wiele narzędzi – np. tych istniejących w Internecie - jest dostępnych w szkołach bez konieczności zwiększania wydatków. Warto z nich korzystać, bo to się opłaci – choćby wystarczy policzyć czas, jaki zostanie zaoszczędzony na przygotowanie zajęć.

Niektórzy stawiają pytanie, co jest ważniejsze – wartości czy multimedia. Uważam, że multimedia mogą również świetnie posłużyć do budowania wartości. Tylko trzeba je właściwie i mądrze użyć. Potęga człowieka wynika właśnie z rozumnego korzystania z udogodnień, także technologicznych.

Na zaproszenie Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli WOM w Katowicach uczestniczyłem w tym tygodniu w konferencji "Szkoła a nowoczesne technologie" w Katowicach. Zapraszam do obejrzenia prezentacji poświęconej wykorzystaniu technologii w edukacji.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)


Komentarze (2)
This comment was minimized by the moderator on the site
Zgadzam się z tezami zawartymi w artykule Nowoczesna edukacja na wyciągnięcie ręki.
Dodam do nich swoje przemyślenia.
Nauczyciel nie ma łatwego dostępu do dobrych, uporządkowanych zasobów, które można wykorzystać na lekcji.
1. Zachwyciłam się...
Zgadzam się z tezami zawartymi w artykule Nowoczesna edukacja na wyciągnięcie ręki.
Dodam do nich swoje przemyślenia.
Nauczyciel nie ma łatwego dostępu do dobrych, uporządkowanych zasobów, które można wykorzystać na lekcji.
1. Zachwyciłam się kiedyś <a href="http://wiki.wolnepodreczniki.pl/">Wolnymi Podręcznikami</a>. Jednak są one mało medialne, to jakby zwykły (nawet mniej atrakcyjny) podręcznik, tyle że umieszczony w Internecie - o wiele za mało. Dość dużo ciekawych materiałów jest na stronie scholaris.pl, jednak przeszukiwanie zasobów jest pracą dość żmudną. Portal już chyba nie rozwija się. Stworzona przez GWO Matlandia wygląda ciekawie, ale ani szkoła, ani uczniowie nie są zbyt chętni do wnoszenia opłat. Podobnie było z płytą dołączaną do zeszytu ćwiczeń GWO dla gimnazjum. Praca z ćwiczeniami nie podobała mi się. Zaproponowałam uczniom, aby kupili ćwiczenia dla płyty - jest świetna - zdecydował się jeden uczeń.
2. Postanowiłam przygotować lekcję wprowadzającą twierdzenie Pitagorasa z wykorzystaniem Internetu. Znalazłam animację, ciekawą grę. Udało się, uczniowie byli zadowoleni. Ja potrzebowałam kilku godzin na przygotowanie zajęć. Jak często mogę przygotować taką lekcję? Opis lekcji zamieściłam na stronie projektu <a href="http://szkolazklasa20.nq.pl/index.php?sec=wizytowka&id=1180">Szkoła z klasą 2.0</a>.
3. W sieci jest wiele miejsc z ciekawymi materiałami. Od pół roku staram się wrzucać je na swojego bloga <a href="http://e-gimnazjum.blogspot.com/">e-gimnazjum.blogspot.com/</a>, a ponieważ uczę matematyki od kilku tygodni, zasoby znalezione głównie na stronach anglojęzycznych opisuję na blogu <a href="http://e-matematyk.blogspot.com/.">e-matematyk.blogspot.com</a>.
More
Elżbieta Soja
This comment was minimized by the moderator on the site
Napotykam te same problemy co pani Elżbieta, potwierdzam, wnoszenie tzw. "opłat" jest zmorą i gasi zapał, tłumi inicjatywę, wytwarza toksyczną atmosferę w środowisku rodziców i uczniów, w rezultacie zniechęcając zamiast zachęcać do technologii...
Napotykam te same problemy co pani Elżbieta, potwierdzam, wnoszenie tzw. "opłat" jest zmorą i gasi zapał, tłumi inicjatywę, wytwarza toksyczną atmosferę w środowisku rodziców i uczniów, w rezultacie zniechęcając zamiast zachęcać do technologii informatycznych. Na przykład ktoś umyślił sobie pobierać 20 złotych od ucznia na rok za korzystanie z dziennika elektronicznego "librus", przez co jedni uczniowie i ich rodzice mają go wykupionego, a inni nie (przy okazji nie jest prawdą że dziennik elektroniczny jest ułatwieniem pracy, ponieważ MEN wciąż wymaga równoległego prowadzenia tradycyjnych dzienników papierowych - istny obłęd, uwierzcie mi na słowo!). JEDNAK TE PROBLEMY SĄ TYLKO TYMCZASOWE! To jest tylko kwestia nieodległego już czasu aż wszystko to będzie musiało się zmienić. Cieszę się że w tym artykule, a raczej w materiale, bodaj po raz pierwszy w języku polskim natknąłem się na słowo "kolaboracja" w pozytywnym kontekście, jako coś dobrego, współpracę, bo do tej pory niemal wyłącznie używano tego słowa na określenie zdrady i działania na szkodę wąsko pojętych "swoich", współpracę z okupantem, itd. Na koniec, aby przestać dreptać w miejscu już i tak nadmiernie wydreptanym chciałbym pchnąć do przodu kwestię możliwości powszechnego wykorzystywania przez polskie szkoły tzw. concordancerów i korpusów językowych, głównie polskiego i angielskiego - bez tych narzędzi jako nauczyciele skazani jesteśmy na tradycyjne, dziewiętnastowieczne nauczanie gramatyki, a te rzeczy są dosyć drogie. Stawmy czoła sytuacji: to jest tylko kwestia czasu aż te rzeczy staną się standardem w każdej szkole na całym świecie, nie tylko w Polsce. Podany problem z negatywnymi kolokacjami słowa "kolaboracja" byłby na lekcji w ułamku sekundy rozwiązany przy użyciu takiego concordancera, i będzie, tylko czy miejscem gdzie to nastąpi będzie polska szkoła, oto jest pytanie! To są obecnie kosztowne rzeczy, ale temu że nie kupujemy ich, gdyby tak każda polska szkoła zakupiła concordancera zamiast opasłych tomów do językoznawstwa, to jego cena poszłaby ostro w dół, a nie trzeba byłoby kupować drogich słowników, których okres przygotowywania do druku trwa tak długo (czasem latami!), że za ten czas norma językowa ulega zmianie.
More
Jan Soliwoda
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie