O poziomie hałasu w szkołach

Badania i debaty
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wysoki poziom hałasu wpływa na efektywność procesu nauczania. Aż 88% ankietowanych nauczycieli polskich szkół stawia hałas na pierwszym miejscu wśród czynników fizycznych powodujących uciążliwość swojego zawodu. Jednak za problem odpowiadają nie tylko dzieci, ale również szkolne pomieszczenia w większości przypadków nieprzystosowane akustycznie do swojej funkcji. Nieodpowiednia akustyka pomieszczeń ma bezpośrednie przełożenie na jakość i tempo nauczania, zwłaszcza u najmłodszych uczniów.fot. sxc.hu

Hałas w szkołach kojarzy się przede wszystkim z wrzawą, która w trakcie przerw wypełnia korytarze, stołówki, czy świetlice. Jednak rzadko zwraca się uwagę na akustykę w samych klasach, jak również na to, jaki ma ona wpływ na uczniów i nauczycieli, którzy większą cześć dnia spędzają właśnie w salach lekcyjnych. 

Niewłaściwie zaprojektowane i wykonane pomieszczenia przyczyniają się do zwiększenia hałasu. Jego wysoki poziom w czasie przerw sprzyja zmęczeniu i rozdrażnieniu uczniów oraz powoduje u nich tymczasowe podniesienie progu słyszenia. Z kolei hałas w klasie, w czasie lekcji, utrudniający koncentrację i zdolność zapamiętywania wpływa niekorzystnie na przyswajanie wiedzy przez uczniów. Ponadto zmusza on nauczyciela do ciągłego podnoszenia głosu, co może w rezultacie przyczynić się do schorzeń narządu mowy – typowej choroby zawodowej nauczycieli. Nieodpowiednia akustyka pomieszczeń sprzyja powstawaniu w nich zjawiska pogłosu, który zniekształcając dźwięk, pogarsza zrozumiałość odbieranych słów. Ma to kluczowe znaczenie w procesie nauczania opartym głównie na komunikacji werbalnej między nauczycielami i uczniami.

Badania prowadzone przez Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie (CIOP-PIB) potwierdzają, że hałas na korytarzach w czasie przerw, stołówkach szkolnych oraz salach sportowych sięga 85-90 dBA. Niewiele ciszej jest w świetlicach.

Ekspozycja na tak wysokie poziomy hałasu w szkole w połączeniu z oddziaływaniem innych źródeł hałasu po lekcjach, w skrajnych przypadkach może się przyczynić do uszkodzeń słuchu wśród nauczycieli i uczniów. W salach lekcyjnych warszawskich szkół podstawowych CIOP-PIB dokonał pomiarów tzw. czasu pogłosu, mającego istotny wpływ na zrozumiałość mowy. Według większości zagranicznych norm (w Polsce norma PN-B-02151-4 jest w przygotowaniu) czas pogłosu w klasach lekcyjnych nie powinien być dłuższy niż 0,6 s. Tylko 1% spośród ok. 150 sprawdzonych sal spełniało to kryterium, a w 46% przypadków czas pogłosu przekraczał 1,2 s.

„Od lat prowadzimy w polskich szkołach pomiary poziomu hałasu oraz badamy akustykę sal lekcyjnych. Te ostatnie badania pokazują, między innymi, związek pomiędzy sposobem wykończenia i wyposażenia pomieszczenia, w którym odbywają się lekcje, a wysiłkiem głosowym nauczycieli“ – mówi dr inż. Witold Mikulski, Kierownik Pracowni Zwalczania Hałasu, CIOP. „Ustaliliśmy, że w pomieszczeniach, gdzie zastosowano rozwiązania dźwiękochłonne, które ograniczają pogłos i poziom tła akustycznego, nauczyciele obniżali poziomu swojego głosu średnio o 6 dB. Odpowiada to różnicy pomiędzy głosem normalnym i podniesionym i ma ogromne znaczenie dla redukcji wysiłku głosowego nauczycieli – dodaje przedstawiciel CIOP.“

Wyniki badań CIOP-u potwierdzają słabą jakość akustyczną pomieszczeń w polskich szkołach. Jest to wynik niskiej świadomości znaczenia akustyki wnętrz, zarówno wśród właścicieli budynków, jak również ich projektantów, czy samych użytkowników. W Polsce brakuje również odpowiedniej normy określającej warunki akustyczne w pomieszczeniach szkolnych. Niska jakość akustyczna istniejących szkół jest szczególnie widoczna jeśli mamy możliwość porównania ich z nowymi budynkami szkół, zaprojektowanymi od podstaw, z uwzględnieniem wymagań norm akustycznych.

Instalacja elementów dźwiękochłonnych na suficie i częściowo na ścianach sal lekcyjnych przyczynia się do skrócenia czasu pogłosu poniżej 0,6 s i obniżenia poziomu tła akustycznego (hałasu) o 8-10 dB, co bezpośrednio przekłada się na poprawienie ich akustyki. Ponadto, w zmodyfikowanych akustycznie klasach, nauczyciele mówią o ok. 6 dB ciszej, rezygnując z używania podniesionego głosu, co jest korzystne dla ich zdrowia oraz pozytywnie wpływa na uczniów, szczególnie tych młodszych. Podobnymi metodami można obniżyć nawet o 12 dB hałas na korytarzach i stołówkach szkolnych, przyczyniając się do polepszenia warunków wypoczynku uczniów w przerwach pomiędzy lekcjami.

Zapewnienie optymalnej akustyki pomieszczeń w szkołach powinno być zawsze przedmiotem troski projektantów oraz właścicieli obiektów, zarówno w trakcie ich projektowania, budowy, jak również przy planowaniu remontów. Jest to szczególnie ważne w przypadku nowych budynków, gdzie dzięki wykorzystaniu odpowiedniego projektu można uzyskać właściwą akustykę bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów.

„Aby nie powielać błędów przy wznoszeniu nowych i remoncie istniejących budynków potrzebna jest głęboka analiza potrzeb uczniów i nauczycieli, z uwzględnieniem między innymi wieku dzieci. Inaczej powinny zostać zaplanowane klasy, w których odbywają się zajęcia nauczania początkowego, a inaczej te, w których licealiści przygotowują się do egzaminu maturalnego z języka obcego“ – tłumaczy Mikołaj Jarosz z firmy Ecophon Saint-Gobain zajmującej się kształtowaniem akustyki biur, szkół i szpitali.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie