fot. Fotolia.com

Zajęcia z filozofii w szkołach to projekt, który jest efektem dyskusji minister Leny Kolarskiej-Bobińskiej z przedstawicielami nauk humanistycznych. Nowy program „Edukacji filozoficznej” będzie realizowany w tysiącu klasach w szkołach w całym kraju. Program ma zachęcić akademików do nauczania filozofii w szkołach i zacieśnić współpracę uczelni ze szkołami ponadgimnazjalnymi.

fot. www.sfbrightworks.org

Nauka może zdarzyć się wszędzie: w domu, w szkole, w świecie – zakładając, że świat to wszystko to, co poza domem i poza szkołą. Brightworks z tych odrębnych rzeczywistości buduje jedną. Podstawą Brightworks jest prawo, że wszystko jest interesujące a dzieci uczą się instynktownie. W skutecznym uczeniu się najważniejsze jest właściwe nastawienie. Według Brightworks motywację można zbudować na ciekawości. Serce zabiło mi mocno.

fot. Agata Wilam

Jak pisać o szkole podczas wakacji? Chyba tylko o szkole, którą wakacje zainspirowały. Znam takie miejsce. Szkoła ta z kolei zainspirowała mnie. “Jakie to niezwykłe – mówi syn Tytus – że są na świecie szkoły, w których dzieci na co dzień robią to, co my robimy w wakacje!”.

Dzisiejszy nauczyciel obok wielu swoich obowiązków musi ciągle się dokształcać. Ma do wyboru różne kursy, studia podyplomowe, konferencje, wyjazdy zagraniczne, etc. Istnieje jednak inna, wygodna i darmowa, możliwość doskonalenia się. To grupa nauczycieli tego samego przedmiotu, którzy dzielą się wiedzą i umiejętnościami pomiędzy sobą.fot. Weronika Górska-Wolniewicz

… ale w każdych czasach z zupełnie innego powodu. Uczenie się to naturalna potrzeba człowieka. Uczyć się lubią nawet dorośli. Te dziecięce cechy ciekawości i poznawania sprawiają, że nazywani jesteśmy neoteniczna małpą (z zachowanymi cechami dziecięctwa). Uczymy się nawet na wakacjach. I sprawia to nam przyjemność.

fot. Fotolia.com

(C) Edunews.pl

Przestrzeń, w której uczymy się wywiera ogromny wpływ na jakość tego uczenia się. Nie zawsze jesteśmy tego świadomi i często nie przywiązujemy dostatecznej uwagi do warunków, w jakich ten proces odbywa się. Efekty uczenia mogłyby być zupełnie inne, gdybyśmy starali się tworzyć (w szkole i nie tylko) takie środowisko edukacyjne, w którym uwzględniamy czynniki architektoniczne, technologiczne i społeczne wspierające proces uczenia się.

fot. Fotolia.com

Współczesny świat w coraz mniejszym stopniu jest pewny i przewidywalny. Coraz częściej jesteśmy zaskakiwani różnymi zjawiskami i wydarzeniami, których nie potrafiliśmy przewidzieć. W takim świecie powinniśmy zwracać uwagę na to, że edukacja musi prowadzić nieprzerwanie do nabywania nowych umiejętności, które pozwolą adaptować się do ciągle zmieniających się warunków – uważa Mark Prensky, amerykański pisarz, badacz mediów i internetu, specjalizujący się w tematyce edukacyjnej.

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie