Jak poradzić sobie z luką cyfrową w XXI wieku?

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageLuka cyfrowa jest wielkim wyzwaniem dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego i wymaga podjęcia działań edukacyjnych, dzięki którym można by przezwyciężyć zagrożenie wykluczeniem cyfrowym całych grup społecznych. Są one wymagane już teraz i potrzebna jest odpowiednia polityka oświatowa skierowana do osób, które nie korzystają z rozwoju technologicznego.

 

To główne przesłanie opublikowanego przez FutureLab, brytyjską organizację zajmującą się nowoczesną edukacją, raportu „Beyond the digital divide: Rethinking digital inclusion for the 21st century” (“Poza lukę cyfrową. Nowe ujęcie wykluczenia cyfrowego w XXI wieku”).

Przez lukę cyfrową zwykło się określać niemożność korzystania z dobrodziejstw nowych technologii z różnych powodów – braku dostatecznego wykształcenia i wiedzy, ubóstwa, niskiej świadomości ekonomicznej, nieznajomości języka, odległości geograficznych. Opublikowany przez FutureLab raport  dotyczy Wielkiej Brytanii, można w nim wyczytać wiele wskazówek dla działań o charakterze edukacyjnym, które powinny być rozwijane i w Polsce.

FutureLab proponuje brytyjskim władzom nową kartę praw obywatelskich, która  gwarantowałaby każdemu członkowi społeczeństwa zakres uprawnień, odpowiednio dopasowany do rzeczywistości cyfrowej, z którą się stykamy i z której możemy korzystać. Prawa te mają być dla władz celem, do którego realizacji powinny dążyć – tak, aby każdy miał możliwość podejmowania w swoim imieniu wyborów, czy i w jakim zakresie chciałby mieć dostęp i używać nowych technologii informacyjnych (ICT) w swoim życiu.

Jak zauważa Keri Facer, dyrektor ds. badań FutureLab, nie chodzi w tej akcji o zapewnienie jedynie odpowiednich narzędzi informatycznych i dostępu do nowych technologii informacyjnych. To nie zniweluje luki cyfrowej. „Nowoczesne technologie stały się integralną częścią naszego życia i konieczne jest przede wszystkim, aby ludzie zrozumieli, jakie możliwości rozwoju one oferują, a także sami mieli mozliwość podejmowania decyzji, jak i kiedy chcą z nich korzystać.” 

FutureLab proponuje zestaw czterech uprawnień indywidualnych:

  • każdy ma prawo podjąć decyzję, w oparciu o posiadane informacje i wiedzę, czy chce lub nie korzystać z nowoczesnych technologii komunikacyjnych.
  • każdy posiada dostęp do odpowiedniego społecznego i technicznego systemu wsparcia, rozwijającego umiejętności i know how w zakresie korzystania z ICT.
  • każdy posiada łatwy dostęp do zasobów informatycznych i usług, które są ważne i pożyteczne dla zaspokojenia indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
  • każdy posiada łatwy dostęp do pełnego zakresu urządzeń i programów ICT.

„Luka cyfrowa jest głęboko zakorzenionym problemem społecznym i nie zniknie sama z siebie” – uważa Keri Facer. „Używanie technologii informacyjnych jest nieodłącznym elementem rozwoju społecznego w XXI wieku. Osoby odpowiedzialne za politykę społeczną, rozwój technologii i inni kluczowi uczestnicy życia społecznego muszą razem pracować nad rozwiązaniem tego problemu.”

Swoją propozycją FutureLab rozpoczyna szerzej zakrojone badania nad zjawiskiem wykluczenia cyfrowego, które mają przynieść odpowiedź na pytanie, w jaki sposób przeciwdziałać pogłębianiu się luki cyfrowej. Wyjściowe materiały badawcze zawiera opracowanie „E-inclusion: Learning Difficulties and Digital Technologies” (E-wykluczenie. Problemy edukacyjne i cyfrowe technologie). Stanowi ono wytyczne dla osób odpowiedzialnych za rozwój informatyczny i edukację. Może być pożyteczną wskazówką dla nauczycieli, rodziców i osób uczących się.

Pobierz raport "Beyond the Digital Divide" (.pdf)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie