Edukacja musi wyjść poza szkolne mury

Szkoły i uczelnie
Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageSzkoły nie powinny być fabrykami, w których wszyscy uczniowie otrzymują niemal identyczną ofertę edukacyjną. Nauczanie w XXI wieku nie może opierać się wyłącznie na wykładzie nauczyciela, który stojąc przed klasą pełną uczniów (czasem tyłem do klasy), próbuje przekazać im swoją wiedzę w taki sam sposób, jak to czyniono już dwa stulecia temu.

 

FutureLab - brytyjska organizacja zajmująca się nowoczesną edukacją - opublikowała raport „Towards New Learning Networks”, w którym wskazuje na potrzebę wykorzystania nowych zasobów w procesie nauczania.

W raporcie brytyjscy eksperci ds. edukacji wskazują, że czas zerwać z myśleniem o sal szkolnej jako jedynym miejscu realizacji edukacji szkolnej. Potrzeba rozwijać nowe sieci nauczania, które wykorzystają dostępne w szerokim otoczeniu szkoły zasoby edukacyjne. Mogą to być zakłady pracy, fabryki, muzea, galerie, biblioteki, laboratoria, a także narzędzia i przestrzenie edukacyjne tworzone przez młodych ludzi.
 
Wykorzystanie takich narzędzi może przyczynić się do stworzenia bardziej angażującego systemu edukacji, który wykorzysta doświadczenia „zsieciowanego” świata, w którym uczniowie normalnie funkcjonują poza szkołą w codziennym życiu.

Image Nowe zasoby cyfrowe oferują edukatorom, uczniom i społecznościom możliwość wychodzenia poza ograniczenia tradycyjnej klasy szkolnej, co przyczyniać się będzie do rozwoju bardziej spersonalizowanych metod nauczania. Osoby uczące się mogą i powinny ze sobą współpracować, uczyć się w interakcji z innymi także poza murami szkolnymi, a nawet ponad granicami geograficznymi, wykorzystując Internet.

Aby tworzyć nowe sieci nauczania, edukatorzy powinni wziąć pod uwagę socjalne i kulturalne uwarunkowania studentów, ich szerokie i różnorodne umiejętności oraz zasoby, do których mają oni dostęp. Szkoły powinny tworzyć warunki i rozwijać współpracę z podmiotami działającemu w bezpośrednim otoczeniu szkoły, wykorzystując:

  • Mieszkańców – ich zasoby i interesy, które pomogą uczniom w realizacji celów lub projektów edukacyjnych,
  • Stowarzyszenia – sieci i kluby, które mają wiedzę i mogą zaoferować wsparcie osobom  uczącym się,
  • Instytucje – inne szkoły, muzea, biblioteki i inne dostępne podmioty, w których można się efektywnie uczyć,
  • Miejsca - budynki, ziemię i inne przestrzenie, w których można pogłębiać wiedzę o współczesnym świecie,
  • Zasoby ekonomiczne – lokalne przedsiębiorstwa i ich ekspertów, zasoby ludzkie i dodatkowe szkolenia, które mogą wspierać proces nauczania.

“Dzisiejszy model szkoły oddala ją od tego, co dzieje się w społeczeństwie. Słuchając młodych ludzi i dając im możliwość uczenia się w różnych środowiskach i od różnych ludzi, przy wykorzystaniu różnego rodzaju narzędzi, możemy zapewnić, że będą doświadczać bardziej nowoczesnej i angażującej ich edukacji.” – podsumowuje Tim Rudd, ekspert FutureLab.

Raport "Towards New Learning Networks" dostępny jest na stronie internetowej FutureLab.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie