Od wielokulturowej do międzykulturowej klasy

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Po eskalacji rosyjskiej agresji na Ukrainę w lutym 2022 roku w Polsce pojawiły się setki tysięcy dzieci i młodzieży z doświadczeniem uchodźstwa i przymusowej migracji. Nasze społeczeństwo – w wielu miejscach dość jednolite – niemal z dnia na dzień stało się wielokulturowe.

Szczególną rolę w adaptacji do nowej rzeczywistości mają nauczycielki i nauczyciele. To one i oni mogą pomóc młodym ludziom w środowisku wielokulturowym – czyli takim, w którym znalazły się osoby o zróżnicowanym pochodzeniu kulturowym, etnicznym, narodowym czy religijnym – zbudować społeczność międzykulturową, w której będą sprawnie i harmonijnie funkcjonować na styku kultur.

Żeby tak się wydarzyło, potrzebne są kompetencje międzykulturowe – empatyczne podejście do osób z innych, czasem nieznanych kultur, a jednocześnie zrozumienie własnej kultury. Uczenie się nowych sposobów zachowania to długi i złożony proces. Przydaje się uważna obserwacja zarówno siebie, jak i innych. Istotne są też dobre podstawy merytoryczne. Dzięki nim będziesz lepiej rozumieć wpływ kultury na zachowania uczniów i uczennic. To z kolei pomoże budować pozytywne relacje oraz pewniej i sprawniej poruszać się na styku kultur.

Centrum Nauki Kopernik razem z Fundacją Deloitte i Fundacją Szkoła z Klasą przygotowało z myślą o nauczycielach poradnik "Od wielokulturowej do międzykulturowej klasy". W założeniu ma on być praktycznym narzędziem rozwoju. Dlatego równocześnie dostarcza podstawowej wiedzy i pozostawia przestrzeń do refleksji oraz przekładania teorii na praktykę. Poradnik jest dostępny tutaj.

(Źródło: Centrum Nauki Kopernik)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie