Nie każda kózka musi pływać

fot. dobraliteratura.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy można sobie wyobrazić dobrą bajkę dla nauczycieli i dyrektorów szkół? Zwykle to dzieciom tworzymy i opowiadamy bajkowe historie. Ale dla dorosłych? I to w dodatku dla najlepszych znawców i praktyków edukacji? A jednak. Można i co więcej warto polecić taką lekturę.

Prawdopodobnie pozycja ta jest już znana wielu nauczycielom. Napisała ją Nele Moost, a na polski przełożył Andrzej Lipiński - "Jak kózka uczyła się pływać". Można ją spokojnie prezentować osobom dorosłych, zaś konwencja bajki nie powinna wprowadzić nas w błąd. To jest bowiem literatura dla tych, którzy chcą uczyć innych.

"Dawno, dawno temu zdarzyła się rzecz niezwykła – zwierzęta postanowiły pójść do szkoły. Nauczyciele uznali, że każde przyzwoite zwierzątko musi umieć pływać, latać, biegać i wspinać się na drzewa. Okazało się jednak, że nie wszyscy radzili sobie z tymi przedmiotami równie dobrze. Mimo to niektórzy starali się, jak mogli. Ci zaś, którzy osiągali gorsze wyniki, z czasem rezygnowali i przestawali wierzyć w siebie – albo stawali się krnąbrni." - czytamy w opisie książeczki.

Bajeczka o kózce oraz jej koleżankach i kolegach ze szkoły broni prawa do zachowania indywidualności i wskazuje na konieczność rozwijania wyjątkowych talentów każdego dziecka. Nie musimy być idealni; każdy ma niezbywalne prawo do odkrywania świata na swój sposób, przy wykorzystaniu własnych niepowtarzalnych uzdolnień. O tej zasadzie powinniśmy pamiętać w każdej szkole.

PS.
Dzięki uprzejmości Wydawnictwa Dobra Literatura 10 książek o przygodach kózki (oraz 10 egz. Budzącej się szkoły) trafiło w postaci upominków do uczestników zakończonej właśnie w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2015. Dziękujemy!

Notka o publikacji

Jak kózka uczyła się pływać.
Autor: Nele Moost.
Ilustracje: Pieter Kunstreich.
Wydawca: Dobra Literatura
ISBN: 978-83-64184-21-5

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie