Szkolnictwo wyższe ponad granicami

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

publikacje edukacyjneMobilność studentów, kadry akademickiej, wiedzy i choćby wartości była zawsze udziałem szkolnictwa wyższego na przestrzeni wieków, ale ostatnio rozwija się w niespotykanym tempie. W ostatnich dwóch dekadach zanotowano znaczący jej wzrost w zakresie kształcenia wyższego z wykorzystaniem bezpośrednich lub wirtualnych programów nauczania.

 

Nowy trend stwarza wiele możliwości rozwoju edukacji wyższej, oferując m.in. zwiększony dostęp do szkolnictwa wyższego i jego zasobów, stwarzając strategiczne porozumienia pomiędzy krajami i regionami, a także wpływając na rozwój zasobów ludzkich i budowanie potencjału instytucji edukacyjnych. Możliwościom tym towarzyszą też jednak nowe wyzwania, takie jak choćby wzrost liczby dostawców świadczących usługi o niskiej jakości edukacyjnej, kwestia rozpoznawania czy uznawania zagranicznych kwalifikacji przez krajowych pracodawców lub przez instytucje edukacyjne. W wielu przypadkach ta nowa sytuacja zmusi kraje do ponownej rewizji różnych aspektów polityki szkolnictwa wyższego, a szczególnie jego ram regulacyjnych dla zapewnienia odpowiedniej jakości nauczania oraz dla roli prywatnych szkół wyższych.


publikacje edukacyjneCentrum Badań Edukacji i Innowacji Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju opublikowało raport „Szkolnictwo wyższe ponad granicami: droga do rozwoju potencjału instytucjonalnego”. Jej celem jest zwrócenie uwagi na nowe możliwości i wyzwania w edukacji wyższej, w szczególności w krajach rozwijających się, które chcą zwiększyć swobodny dostęp do edukacji wyższej widząc w tym narzędzie rozwoju.


Publikacja OECD analizuje zagadnienia dotyczące zdolności budowania potencjału instytucjonalnego w edukacji wyższej ponad granicami, kładąc nacisk na zapewnienie swobodnego dostępu do kształcenia i podkreślając znaczenie jakości procesu edukacji oraz negocjacji handlowych pomiędzy krajami i instytucjami edukacyjnymi. Pozycja ta powinna szczególnie zainteresować zarówno osoby odpowiedzialne za politykę oświatową, jak i zajmujące się szkolnictwem wyższym.


Edukacja wyższa ponad granicami oznacza zwiększoną mobilność ludzi (studentów i kadr akademickich), programów, dostawców, projektów, badań i usług. Jest rezultatem internacjonalizacji procesu edukacji i może być istotną częścią rozwoju projektów współpracy, programów wymiany akademickiej, jak i działań komercyjnych. Na tym tle studencka mobilność pozostaje jeszcze stosunkowo niewielka, choć w ostatniej dekadzie przybrała niespotykane tempo. Swobodny dostęp do szkolnictwa wyższego bez względu na granice może być pomocnym narzędziem do rozwoju potencjału instytucji edukacyjnych, który powinien być rozważony w strategiach rozwoju państw oraz programach krajowych grantodawców prywatnych i publicznych.

 

Cross-border Tertiary Education: A Way Towards Capacity Development
OECD-CERI - wydanie wspólne z Bankiem Światowym
ISBN: 9789264038493

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie